Als ik een filmrolletje ontwikkeld heb, kan ik uit het ontwikkelde rolletje nogmaals foto's krijgen?

Ik heb vroeger veel foto's gemaakt en laten ontwikkelen. Daarbij kreeg ik altijd de ontwikkelde rolletjes terug. Nu ben ik enkele foto's kwijt. Kan ik die opnieuw laten afdrukken of digitaliseren vanaf de ontwikkelde rolletjes?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (1)

Jazeker, dat kan.
Je hebt, zoals je zelf aangeeft, de negatieven (het rolletje) gekregen, toen je de foto's hebt laten ontwikkelen en afdrukken. Van deze negatieven kunnen bijna oneindig veel afdrukken worden gemaakt.
En het is ook mogelijk om de negatieven te digitaliseren.
Ga met de negatieven naar een fotozaak, en laat je daar informeren over alle mogelijkheden en de daarbij horende kosten,
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Of stop de negatieven gewoon zelf in een scanner (hoeft niet bij een dure fotograaf).
Scan ze op een zo hoog mogelijke resolutie. Wanneer je vervolgens de kleuren inverteert (kan met vrijwel elk bewerkingsprogramma) dan heb je je foto's gedigitaliseerd.
bamibal
5 jaar geleden
Daar moet je dan wel een speciale negatiefscanner voor gebruiken. Met een gewone scanner lukt dat niet vanwege de belichting. Ook komt er meer bij kijken dan alleen de kleuren inverteren.
paulus811
5 jaar geleden
Huur liever een goede scanner van bijvoorbeeld Nikon en digitaliseer daar je negatieven mee. Een scanner van de Aldi geeft teleurstellende resultaten. Uiteindelijk moet je de scans nabewerken in een fotobewerkingsprogramma en wat Ozewieze zegt klopt, daar kun je van een negatief weer een positief maken.