hoe kan ik weten of een zonnekapje op mijn lens kan? en dat je dan niet op de foto mijn kapje zie?

welk kapje kan ik het best gebruiken voor de lens 18-55 van canon en de lens 75-300, ook van canon?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.1K
paulus811
5 jaar geleden
Loop eens met je camera bij een kamera-express naar binnen (is sowieso leuk....) en kijk daar welke kapjes beschikbaar zijn en of ze voldoen aan jouw wensen.

Antwoorden (1)

De diameter van de lens moet overeenkomen met de diameter van de zonnekap. Diameter staat vermeld op de voorkant van je lens.

Niet elke zonnekap van de goede diameter kun je gebruiken op elke lens van die diameter. Voor zoomlenzen kun je draaibare kapjes krijgen die niet aan alle kanten even lang zijn. Zo kun je zelf bepalen hoeveel licht je wil afschermen en zorgen dat het kapje niet in beeld komt.

Bij de verschillende zonnekappen staat aangegeven voor welke lenzen ze geschikt zijn. Ook kun je bij de specificaties van je lens kijken welke zonnekap daarvoor geschikt is.

Op een Canon lens EF-M 18-55 met filterdiameter 52mm past de Canon EW54 zonnekap.
Heb je een Canon EF-S 18-55 met filterdiameter 58mm dan past de Canon EW63C.
Voor de EF 75-300mm f/4-5.6 III USM past de ET60 (gewoon rond) en de ET60II (gegolfde rand).

Ook andere merken zonnekappen kun je gebruiken, als de diameter overeenkomt en de kap geschikt is voor het zoombereik van je lens. Een zonnekap kun je ook gebruiken in combinatie met een filter.