Wat doen (of kunnen) fotosites waar je gratis foto's op kan zetten ermee?

Op internet zijn nogal wat sites waar je gratis je foto's neer kan zetten. Maar ik vraag me af wat ze ermee doen. Verkopen ze die stiekem? Kunnen andere mensen die foto's kopieren en dan doen of zij die zelf gemaakt hebben? Misschien nog iets anders?

5 jaar geleden
2.4K
Reddie
5 jaar geleden
Als je foto's voor jezelf wilt houden moet je ze niet op internet zetten.
Ze zijn dan vogelvrij.
LeonardN
5 jaar geleden
Kan je even een paar sites noemen die je in je hoofd hebt? Dan kunnen de bijdrages ook concreter worden. Fotosites waar de foto's afgeschermd zijn:
Ik zet wel foto's op Google Photo's/Google Drive, er is altijd een kans dat er natuurlijk door een lek of veiligheidsproblemen foto's ergens terecht komen waar het niet de bedoeling is, maar dat zal dan een incident zijn. Er zijn naar mijn weten geen sites die ongevraagd foto's doorverkopen, dat zou vrijwel direct in de gaten lopen, met een enorme media-aandacht. Fotosites die open staan.
Als je je foto's zet op een site waar de foto's door iedereen te bekijken zijn dan kunnen ze overal heen gekopieerd worden. Die foto's dan weer gebruiken (en net doen of het je eigen foto is) is een overtreding van bijna elke auteurswet.
TurfGraver
5 jaar geleden
Wat ze er (min of meer legaal) mee kunnen doen staan in de gebruikersvoorwaarden van die site.
zondag
5 jaar geleden
@Reddie. Dat gevoel heb ik ook.
@LeonardN Pixabay bij voorbeeld.
LeonardN
5 jaar geleden
Wat Reddie zegt is veel te algemeen en ongenuanceerd. Op de meeste sites staan je foto's veilig. Pixabay is een site met een heel ander doel een CC-site. Met het idee dat je (deels) afstand doet van de rechten van je foto en dat staat er ook: Pixabay is een levendige community van creatieven, waarbij auteursrechtenvrije afbeeldingen en video's worden gedeeld. ===Alle inhoud wordt vrijgegeven onder Creative Commons CC0===, waardoor ze veilig kunnen worden gebruikt ===zonder toestemming te vragen of credit aan de kunstenaar te geven - zelfs voor commerciële doeleinden===. Bij zo'n site geef je dus je foto bewust weg aan iedereen die hem wil gebruiken.
Als je een foto aanklikt zie je hou je hem mag gebruiken, en of dat de download wat kost. Zo'n site (en daarom is het dus belangrijk dat je zegt wat je bedoelt) is een totaal andere site dan bijvoorbeeld Google Photo.

Antwoorden (2)

Als jij je foto's zou willen verkopen maar je zet ze op facebook dan heb je pech. Zodra jij een foto upload naar facebook is dat eigendom van hun en mogen ze er mee doen wat ze willen. En ... got talent gaat nog een stap verder, Zelfs voordat je ook maar op het podium staat heb je al je social media en merchandise weggeschreven aan de show. Gevolg: als je een youtube kanaal hebt waarop je inkomsten maak(te na het tekenen) gaan die naar het desbetreffende bedrijf, ze hoeven je hier helemaal niks van te geven. Ook mag je niks op andere social media zetten zonder hun goedkeuring.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Hmm dit is een zwaar overtrokken en vaker gehoord verhaal. Lees dit even misschien snap je er dan meer van.
https://www.howtogeek.com/304037/does-facebook-own-my-photos/ Dat Facebook zijn regels zo opstelt is omdat het anders direct een zooitje wordt. Elke foto die jij deelt en verder gedeeld wordt zou anders een reeks aan rechtszaken op kunnen leveren.
Dat ligt nogal aan het type fotoplaatssite. Laten we er een aantal onderscheiden.

Gesloten online cloudopslag fotosites, denk aan Google Photo, Ever, Shoebox (Je blijft eigenaar, anderen zien je foto niet)
Ze zijn er voor de opslag van je persoonlijke foto's, een online back-up voor foto's die alleen jij kan zien, of als je toestemming geeft bepaalde mensen. Je foto's worden niet verkocht, of door anderen gedownload.

Open fotosites als Flickr en Instagram (Je blijft eigenaar, anderen zien je foto's)
Ze zijn er om jouw foto's te laten zien, je kan je werk delen voor de lol of op de hoop dat anderen je werk willen kopen. Anderen kunnen je foto wel downloaden, maar mogen die niet gebruiken, dat gaat namelijk tegen auteursrecht in.

Stockfotosites als Pixabay (https://www.instantmagazine.com/nl/blog/vijf-sites-voor-gratis-stockfotos)
Foto's worden bijna vrij (via Creative commons-licenties) weggeven, of voor geld verkocht. Dit is de opzet van die sites en leggen ze ook uit. Je foto zal er ook niet zomaar opkomen, je moet echt verkoopbaar werk aanleveren.

https://pixabay.com/
Pixabay is een levendige community van creatieven, waarbij auteursrechtenvrije afbeeldingen en video's worden gedeeld. Alle inhoud wordt vrijgegeven onder Creative Commons CC0, waardoor ze veilig kunnen worden gebruikt zonder toestemming te vragen of credit aan de kunstenaar te geven - zelfs voor commerciële doeleinden.