Hoe kan ik een afbeelding vergroten voor printen?

Ik wil al heel lang posters printen in een copyshop. Echter, alle afbeeldingen die ik op het internet vind zijn te klein qua resolutie.
Nu heb ik een afbeelding van 49,1cm bij 68,5cm, wat tussen A1 en A2 inzit. Echter, het is maar 72dpi. Ik kan de dpi verhogen naar 84dpi door het formaat te verkleinen zodat het nog op een A2 past. Dit is echter nog wat laag.
Ik heb gehoord van interpolatie. Kan dit gebruikt worden om de dpi nog hoger te maken (het hoeft niet 300dpi te worden, maar wel genoeg om een goede poster te zijn)?
Zo ja, hoe? Ik gebruikt GIMP, maar Adobe uitleg kan ik ook volgen.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
11.8K
Ritsuka
5 jaar geleden
Als jij iets vind op het internet, dan moet je wel opletten hoe het zit met copyright. Je mag niet zomaar een poster maken met een afbeelding/foto die niet van jou is.
TurfGraver
5 jaar geleden
Printen voor eigen gebruik (dus geen handel) zal wel los lopen met auteursrecht.
Interpolatie zal je poster ook niet echt mooi maken, een goede bron (voldoende resolutie) wel.
Antoni
5 jaar geleden
Misschien kan je met www.tineye.com (Reverse Image Search) of met Google Afbeeldingen een grotere versie vinden van de afbeelding die je wil printen.
Antoni
5 jaar geleden
De link lijkt niet te werken. Deze https://www.tineye.com/ wel.

Antwoorden (1)

Maak bij voorkeur gebruik van Adobe Photoshop, bij afbeeldingsgrootte en de filter bicubic resize (bicubisch vloeiender). Of met GIMP (of IrfanView) zou ik Sinc (Lanczos3) filter kiezen, dit geeft nagenoeg hetzelfde resultaat.

Photoshop: afbeeldingsgrootte kiezen. Een beeld van 50x70cm (72dpi) eerst uitvergroten naar bijvoorbeeld het gewenste formaat van 80x112cm in proporties (aspect ratio aangevinkt!) dan krijg je 45dpi. (OK drukken) nogmaals afbeeldingsgrootte kiezen en nu "nieuwe pixels berekenen" aanvinken. Weer op het minimum van 72dpi zetten. Het beeld is uiteraard iets waziger, maar dat is beter dan de anders zichtbare pixels.