Is de 'lossless compression' van Nikon echt geheel verliesvrij?

Met mijn spiegelreflex van Nikon fotografeer ik in raw-formaat (NEF). Bij het opslaan daarvan heb ik de volgende keuzes:
- Uncompressed
- Compressed
- Lossless compressed

Het is duidelijk dat bij 'Compressed' enig informatieverlies optreedt ten opzichte van 'Uncompressed'.

Maar hoe zit het met 'Lossless compressed'? Is dat daadwerkelijk een compressie zonder enig verlies? Of slaat dat 'Lossless' alleen op één aspect van de foto, bijvoorbeeld dynamisch bereik, terwijl bij een ander aspect (bijvoorbeeld kleurdiepte) wel verlies optreedt (of andersom)?

6 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Lossless compression is inderdaad echt lossless.
Bijvoorbeeld:
Origineel: rood, rood, rood, rood
Uncompressed: rood, rood, rood, rood
Lossless Compressed: 4xrood
4xrood beslaat minder bytes, maar er is niets verloren gegaan.