Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag ik zonder toestemming foto's van het web afdrukken voor privé gebruik?

In mijn nieuwe huisje wil ik graag een mooie fotomuur creëren. Ik zou het tof vinden om hier een aantal iconen/beroemdheden tussen te plaatsen. Google levert prachtige resultaten op, maar ik vroeg me af of ik deze zomaar kan/mag laten afdrukken voor privé gebruik?
Als dit niet het geval is, heeft iemand dan een tip waar ik dit soort foto's kan kopen voor een schappelijke prijs?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik heb even gekeken voor je en kon het volgende vinden om het uit te leggen vind ik moeilijk dus heb ik een link voor je
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.tribal.nl/blogs/de-wetgeving-voor-het-gebruik-van-fotos-op-het-web/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! Toch dekt dit niet helemaal de lading voor mijn vraag: dit gaat over het gebruik van foto's voor een website. Op die manier maak je andermans materiaal dus (opnieuw) openbaar, voor mijn idee is dat toch anders dan voor privé gebruik.
Ritsuka
6 jaar geleden
voor prive mag het volgens mij, zolang je maar niet iets wilt verkopen.
Je moet alleen kijken of je het afgedrukt krijgt, sommige bedrijven doen moeilijk als je de rechten van een afbeelding niet hebt.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja, dat mag. Op grond van artikel 16b en 16c Auteurswet 1912 mag men enkele exemplaren van een werk maken voor eigen oefening, studie of gebruik. Dit heet een thuiskopie.
(Lees meer...)
6 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding