De kleurruimte Adobe RGB kun je in je fotobewerkingsprogramma wijzigen in sRGB maar sRGB naar Adobe RGB levert dat ook het gewenste resultaat op?

Ik stel op mijn camera altijd Adobe RGB in voor een groter kleurengamma.
Als ik sRGB instel, zie ik in mijn fotobewerkingsprogramma Photoshop Elements 8 dat ik het kleurprofiel alsnog kan omzetten naar Adobe RGB maar ik vraag me af of dat wel zin heeft. Kleurinformatie die sRGB niet levert, kan toch niet alsnog uit het niets in Adobe RGB worden geschapen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

sRGB is inderdaad een beperktere kleurruimte dan AdobeRGB. Als je in sRGB hebt gefotografeerd, krijg je dus niet ineens meer kleuren in je foto's wanneer je het kleurprofiel omzet naar AdobeRGB.

Maar... je doet waarschijnlijk ook aan nabewerking in Photoshop Elements. Als je gaat nabewerken, heeft het instellen van een grotere kleurruimte wel degelijk zin. Je kunt in de nabewerking de kleuren wat aanpassen, en daarbij heb je meer mogelijkheden naarmate de kleurruimte groter is.

Kortom: het veranderen van de kleurruimte van sRGB naar AdobeRGB heeft geen invloed op de foto zoals je die hebt genomen, maar wel op de resultaten van de nabewerking - dit laatste natuurlijk afhankelijk van de bewerkingen die je uitvoert.