hoe hoog moet de resolutie zijn van een foto van 10 meter breedt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.6K
bamibal
9 jaar geleden
Dat ligt eraan hoe ver je er vanaf staat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een foto om te laten afdrukken heeft best een resolutie van 300 dpi. Nu kan ik me voorstellen dat je deze foto niet van dichtbij zal kunnen bekijken. Hij mag dus iets minder scherp zijn. Iets tussen 50 en 100 dpi lijkt me dan wel voldoende.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ok, deze foto zal als wanddecoratie nodig zijn en mensen zitten er 2 a 3 meter vanaf. Kan ik elke foto van 300 dpi uitrekken naar 10 meter zonder kwaliteitsverlies?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Neen dat kan niet. Hoeveel dpi heeft je foto nu? En welke afmetingen heeft hij nu? Daar zal het van afhangen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Amictia. Je draait de boel om. De vraag is hoe hoog de resolutie moet zijn. Wellicht is er helemaal geen foto gemaakt, of een toestel aangeschaft. Of is de vraag zelfs puur speculatief. http://www.urban75.org/photos/print.html Nemen we een lage waarde For a 20" x 30" print, the image resolution should be 1600 x 1200 pixels minimum. 75 cm breed dat gaat ~13,3 x in 10 meter. dus een resolutie van 21.333xhoogte (is niet zo spannend). Op een 3:2 sensor zou dat een 303Megapixel camera zijn. Of je moet een compilatie/panorama foto maken met een 21MP lengte (en de hoogte afhankelijk van de verhouding van de wand). Stel dat je een 12MP(3:2) camera hebt, zou je dus 7 fotos aan elkaar moeten plakken. Aangezien je van een afstand van 2-3 meter kijkt kan je de waarde van 1600x1200 verlagen. Dat kan je zelf mooi met een televisie of monitor en wat plaatjes op verschillende resoluties uittesten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
de foto is 41 cm breed en heeft 300 dpi
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Advies van behangprinters http://www.fotobehangen.nl/klantfotos Jouw favoriete foto
Om je eigen foto te kunnen gebruiken voor het fotobehang is het belangrijk dat deze van voldoende kwaliteit is. Wij adviseren om een foto te gebruiken met minimaal 800 pixels per meter fotobehang. Als jouw muur dus bijvoorbeeld 400 cm breed is en 200 cm hoog heeft de foto minimaal 3200 x 1600 pixels nodig. Je bent zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit van de foto. Hoe beter de kwaliteit van de foto, hoe scherper het behang op de muur wordt. 800 pixels per meter is 8000 pixels voor 10m. >40MP camera of een foto of 2-3 aan elkaar geplakt van een 8-12MP camera.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
41cm 300dpi dat is een resolutie van 4830 pixels in de breedte. Dat is bijna de helft van wat je nodig hebt volgens die fotobehangers. De helft betekent in oppervlakte zelfs een maar een kwart. Ofwel je hebt 4 maal zoveel pixels nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hier een die 700pixel/meter adviseert. http://www.repro.nl/goedkoop-fotobehang-met-je-eigen-foto.html 700 pixels per meter heb je nodig voor een mooie afdruk. Repro.nl probeert uw foto's zo fraai mogelijk te verwerken maar is helaas niet in staat om van slechte kwaliteit foto's scherpe grootformaat afdrukken te produceren. Hiervoor aanvaarden wij dan ook geen verantwoordelijkheid. Het probleem is vooral de enorme breedte van de muur als je het met een foto zou willen doen. Zou je een muur van 5 meter hebben zou je al geen probleem hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@MrTomaat, met de antwoorden op mijn vragen, kon je toch antwoorden op de oorspronkelijke vraag. Wat was er dan fout aan mijn vragen volgens jou?
Ik vind wel dat je verder de juiste raad hebt gegeven!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is niks fout aan je vragen, je hebt ze alleen niet per se nodig voor het antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo hoog al het kan. Als je de foto zo enorm gaat opblazen moet je een hoge resolutie hebben nb de foto bij de meest ideale omstandigheden maken, lage iso en bij een bewegend object een zo snel mogelijke sluitertijd om bewegingsonscherptete voorkomen. Ik zou het even informeren bij een bedrijf als Profotonet of zo.

Antwoorden (1)

Het ligt er erg aan wat jij zelf acceptabel vindt aan kwaliteit.
Als je op professionele kwaliteit werkt is 320dpi standaard dat is 320 pixels per inch.
10 meter = 393.7 inch
er vanuit gaande dat de foto 3:2 verhouding is gemaakt.
lengte = 6.67 meter = 262,6 inch
benodigde pixels op breedte (320dpi) = 125984 pixels
benodigde pixels op lengte (320dpi) = 84032 pixels
resolutie = 125984 x 84032= 10587 mega pixel
dat is een beetje veel maar gelukkig is het mogelijk met Photoshop extra pixels bij te samplen zodat je bij een grote afdruk alsnog redelijk goed detail hebt.
ook is het niet nodig voor thuis om een poster van top kwaliteit te hebben, 200 dpi is vaak meer dan genoeg.
Ik vraag me alleen af:
- Vanaf welke afstand wil je ernaar kijken.
- Welke resolutie je beschikking toe hebt.
- Of je het door iemand laat printen die misschien nog enige bewerking, zoals pixels bij samplen, voor je kan doen.

Dit is een tabel over 200 dpi

Megapixels | Image Size (pixels) | Printed Size (inches) *
2.0 | 1224 x 1632 | 6.1 x 8.2
3.0 | 1536 x 2048 | 7.7 x 10.2
4.0 | 1704 x 2272 | 8.5 x 11.4
5.0 | 1944 x 2592 | 9.7 x 13.0
6.0 | 2048 x 3072 | 10.2 x 15.4
8.0 | 2236 x 3504 | 11.2 x 17.5

PS: Sorry als ik je vraag hiermee niet heb kunnen beantwoorden ik moet toegeven dat ik op gebied van afdrukken niet geweldig veel verstand heb.
Ik hoop dat iemand anders je beter kan helpen :)