Een korte beschrijving van compacte en systeem-camera's:

'Gewone' compactcamera's
Wie niet meer dan 10 keer zoom nodig heeft en niet de hoogste eisen stelt aan instelmogelijkheden, koopt een Canon Ixus'gewone' compactcamera. Compactcamera's zijn klein en licht en daardoor makkelijk mee te nemen. Ze zijn minder dan 3 cm dik en wegen tussen de 100 en 200 gram. Ze hebben eigenlijk nooit een optische zoeker, dus je moet het scherm gebruiken om te zien wat je fotografeert. Het scherm heeft meestal een diagonaal tussen de 6,5 en 8 cm. Compactcamera's werken bijna allemaal met een speciale Li-ion accu, maar er zijn nog enkele compactcamera's die gebruik maken van AA-batterijen. Ze hebben meestal een vast ingebouwde flitser, soms een opklapbare. De handmatige instellingen zijn beperkt. De prijs loopt uiteen van €75 tot wel €300.

Compacte systeemcamera's
Wie spiegelreflexkwaliteit wil, maar liever niet zo'n grote camera, komt uit op een compacte systeemcamera. Een Panasonic lumix g3systeemcamera heeft verwisselbare lenzen en grotere beeldsensor, maar geen spiegelsysteem in de behuizing. Het voordeel daarvan is dat de lenzen dichterbij de sensor kunnen worden geplaatst. De afstand is korter, daardoor zijn de lenzen een stuk lichter en kleiner dan de lenzen van een spiegelreflexcamera. In combinatie met een kleinere body is een systeemcamera doorgaans kleiner en lichter dan een spiegelreflexcamera. Een systeemcamera weegt gemiddeld zo'n 500 gram inclusief lens, een spiegelreflex met lens wel een kilo. Een ander verschil met een spiegelreflexcamera is het scherpstellen. Systeemcamera’s stellen net als compactcamera’s scherp via contrastdetectie.
10 jaar geleden
Compactcamera's hebben geen sluiter, systeemcamera's wel. Het formaat van de sensor van een systeemcamera varieert van APS C (gebruikelijke spiegelreflex) tot 4/3 (Olympus, Panasonic) en ook Nikon1 heeft een wat kleinere sensor dan APS C. Veel systeemcamera's maken gebruik van dezelfde sensor als die in spiegelreflexen (nikon/sony). De grote moderne sensors van systeemcamer's hebben weinig ruis en de foto's zijn niet te onderscheiden van de foto's van een spiegelfreflex als er tenminste goed is scherpgesteld.

Bij systeemcamera's kun je de lenzen verwisselen zoals bij een spiegelreflex.
Systeemcamera's hebben meestal een optische zoeker, die bij sommige camera's van uitstekende kwaliteit is, maar soms hebben ze alleen live view (live view vind ik persoonlijk wel ok op een statief, als je ook een afscherming tegen zonlicht maakt).

Op beide types camera's kun je over het algemeen video opnemen, met de systeemcamera kun je ook erg fraaie beelden schieten door geringe scherptediepte. kun je precies het dier of de geinterviewde in het scherptevlak plaatsen. Door de systeemcamera's zijn ouderwetse vaste brandpuntsafstand lenzen met manuele scherpstelling weer populair geworden, ze maken ragscherpe beelden en kunnen met weinig licht toe. Je moet ze dan liefst wel vanaf een statief gebruiken, met een fix focus kun je tijdens eens scene ook nog snel handmatig van de ene naar de andere persoon schakelen als je van te voren de scherpte bepaalt. Voor relatief weinig geld kun je dus al professioneel ogende videoopnames maken met een systeemcamera.

De grotere compactcamera's worden wel bridge camera's genoemd. Ze zijn erg geschikt om bij goed licht wat foto of videoopnames te maken in steeds wisselende omstandigheden vanwege de zoommogelijkheden kun je eigenlijk alles fotograferen en filmen wat je maar wilt, met een close up lens van goede kwaliteit kun je ook zeer goede beelden schieten van libellen en dergelijke met grote scherptediepte. (de sensor is wat kleiner en dat is een voordeel als je wat meer scherptediepte wilt. Voor een dierengids is het bijvoorbeed handig om een goede overall scherpte te hebben bij kleinere dieren. Het is meer een camera om zaken vast te leggen met een goede overall scherpte zonder dat je veel hoeft mee te zeulen. Er zijn ook compactcamera's die je als high speed camera kunt gebruiken, dat kan voor bepaalde type foto's erg handig zijn en ze zijn zelfs bruikbaar als wetenschappelijk instrument voor het analyseren van beweging.