Hoe een fotoclub/vereniging starten?

Ik wil graag op het werk een fotoclub c.q. vereniging starten, mits er animo is. Hoe pak ik dit aan? Wat heb ik nodig naast toestemming werkgever en ruimte? Tips en tools, aub.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Een leuke uitdaging om collega's te binden. De volgorde van aanpak is lastig. Je zou met een andere enthousiasteling eens kunnen kijken wat je met de fotoclub zou willen doen. Theorie gaan doen, praktijk van de fotografie, projecten rond een onderwerp, elkaars foto's beoordelen, gastdocenten en wat je allemaal nog meer wilt. Met een doortimmert plan kun je eens kijken of er belangstelling is. Doe een behoeftepeiling en kijk hoeveel mensen je kunt mobiliseren. Kijk ook welke fasciliteiten je nodig hebt zoals een ruimte, mogelijk een beamer voor wandprojectie van foto's die mensen op de computer hebben. Kijk of je om je heen een klein groepje mensen kan verzamelen die met je mee willen denken.
Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Heb je een grote werkgever, of is het een klein bedrijf.
Je kunt natuurlijk beginnen om een email-shot naar iedereen te sturen, waarin je het idee oppert en eventueel een avond reserveert. Daarin kan je alvast een eerste opdracht verzinnen die men die avond dan meenemen om als basis te hebben.

Je kunt dan voor die avond ruimte en toestemming vragen om later in het pand te blijven. Ook moet de beveiligingsdienst en meldkamer worden gewaarschuwd voor het later dichtgaan van het pand.

Wat misschien ook grappig is, om via email de foto opdracht te versturen, en dat men de resultaten terug mailt. Die kan jij dan op een website zetten, zodat iedereen die kan bekijken en op elkaars werk kan reageren.
Een photoblog, of wellicht een flickr account is hiervoor handig.
Af en toe kan je naar de animo een mail versturen welke personen reeds een foto hebben ingediend.

Dan kan je later de eerste avond organiseren en is de sfeer al gemoedelijker omdat iedereen dan al een foto heeft ingediend, die door iedereen ook is gezien.

---

Ik kwam ook langs deze app, waarin je het op kunt nemen tegen iemand anders om zo snel mogelijk een foto-opdracht te maken...
http://www.photofacts.nl/fotografie/rubriek/fun/photo_battle_draw_something_variant_met_fotos.asp