In december 1975 bouwde Steve Sasson, een ingenieur van Kodak 's werelds eerste digitale camera. Het was de grootte van een broodrooster, kon een zwart wit foto maken van beelden met een resolutie van 100 × 100 (=0,01 megapixels). De beelden werden opgeslagen op cassette tape, het duurde 23 seconden om de gegevens op te slaan. De camera maakt gebruik van een ADC van Motorola, een lens van een Kodak film camera, en een CCD-chip van Fairchild Semiconductor.

Om de beelden te kunnen bekijken werd ook een speciale computer en tape lezer gebouwd. Het korrelige beeld werd op een gewone TV weergegeven. Net als het opslaan duurde het inlezen 23seconden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Direkt ná de spiegelreflex kwam in 1983 Minolta-7000 met een digitale afstandmeting + een digitaal werkende belichtingsmeting - maar de foto's waren nog steeds analoog, echter omdat foto's nu vrijwel nooit meer mislukten op slechts 5% na: gingen alle andere fabrikanten dit dus ook meteen toepassen in eropvolgende jaren.
De eerste digitale camera midden '90er was overigens geen camera maar een opklikbare achterwand: Nikon begon hier het eerst mee voor sportfoto's en de rest volgde al spoedig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gok de Sony mavica jawel lieve kindertjes met een floppydrive dat waren van die zwarte schijfjes :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat is een floppy? hahaha ben 14 geen verstand van oertijd :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een platgewalst cassettebandje voor in de computer. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Sony Mavica, met discettes.
Ik heb hem nog liggen.
Het ding maakt trouwens hartstikke mooie foto's,
wel vijf op een discette. Ik heb er hier ooit een artikel over geschreven: http://www.phototechno.nl/ipb217/index.php?showtopic=945&hl=Mavica
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een drive is waar een diskette ingaat. Een diskette kan alle kleuren zijn, je zag echter veel blauwe en later veel zwarte. In veel PC's zitten deze drives nog steeds. http://en.wikipedia.org/wiki/Floppy_disk#3+1.E2.81.842-inch_floppy_disk
De eerste digitale camera's verschenen in 1995 en waren o.a.
de Quick Take 100 van Apple,
de DC40 van Kodak en de Casio QV-10, waar je wel 96 foto's mee kon maken van 320x240 beeldpunten.
De laatstgenoemde staat volgens Mobile PC Magazine als nr. 6 in de top 10 gadgets aller tijden, las ik hier op dutchcowboys..

http://www.dutchcowboys.nl/gadgets/2126

Al deze camera?s zijn nog wel te vinden ergens op het wereldwijde web, voor prijzen van € 15,- tot € 25,-.

Bron:
Mijn eigen artikel op dit forum over de
Sony Mavica:

http://www.phototechno.nl/ipb217/index.php?showtopic=945&hl=Mavica