Foto's zonder flits, 200, 400, 800?

Ik moet binnen foto's maken, er is kunstlicht, maar ik ben bang dat de flits niet toereikend is. Waar moet ik 'm op zetten, 400 of 800, of is 200 wél genoeg ( en dan toch maar flitsen), en krijg ik dan ook van die 'bleke koppies'?
De foto's mogen niet mislukken want het is een eenmalige gebeurtenis. Wie kan me hierbij helpen. ( alle overige info over bv buiten fotograferen is ook welkom, want buiten worden er ook foto's gemaakt , overdag)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Een eenduidig antwoord is niet te geven. De juiste instellingen hangen namelijk af van jouw camera, jouw lens, en jouw flitser.

Zo geven sommige camera's bij ISO 800 al een enorm ruisig beeld, terwijl andere camera's zonder veel ruisproblemen tot ISO 3200 kunnen gaan.

Ook het bereik van je flitser is afhankelijk van de flitser. Over het algemeen kun je zeggen dat een losse flitser, die je bovenop je fototoestel plaatst, veel betere resultaten geeft dan een ingebouwd uitklapflitsertje.

Zo te lezen heb je weinig ervaring, maar is het toch belangrijk dat de foto's lukken.

In dat geval is de beste tip die ik je kan geven: proberen! Ga naar de plek waar je zult fotograferen, zet de lichten aan zoals ze zullen zijn op het bewuste tijdstip, neem een aantal vrienden mee die voor figuranten kunnen spelen, en probeer het. Probeer met flits en zonder flits, op alle ISO-instellingen.

Oefen op dezelfde manier met het buiten fotograferen.

Als je op jouw camera een witbalans (WB) kunt instellen, kijk dan via bovenstaande proef-foto's welke instellingen het beste werken, en maak dan op die instellingen een paar extra proef-foto's met verschillende WB-instellingen: auto, TL-licht, gloeilamplicht, enzovoort. Kijk welke instellingen de mooiste foto's geven.

Oh ja, beoordeel het resultaat op een computerscherm (groot), niet op dat lullige (sorry) schermpje op je camera.

Toegevoegd na 1 minuut:

Nog een tip:

Wellicht kom je erachter dat je verschillende instellingen nodig hebt, afhankelijk van de situatie. Speel daarom met je camera: op het moment suprème moet je alle knoppen blindelings kunnen vinden. Er mag geen tijd verloren gaan met het zoeken naar de juiste knoppen en de juiste instellingen, dat moet "op de automatische piloot" gaan.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi en uitgebreid advies. Dikke plus: +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je advies, oefenen wordt het dus. Misschien wel een beetje naïef van mij om te denken dat er een standaard instelling is...
Oefenen en proberen! Er zitten zoveel opties op je camera, die in combinatie de mooiste foto's kunnen geven. Iedere omgeving heeft weer een andere instelling nodig. Diafragma, sluitertijd, ISO, allemaal opties waarmee je zelf moet spelen, om tot de juiste instellingen te komen.
Een flitser kan inderdaad een foto heel 'flets' maken. Een externe flitser geeft vaak wat zachter licht, maar je kan ook voor je flitser een dun vel wit papier of vloeipapier houden, dan is het licht van de flits minder hard en zal het op de foto zachter overkomen. Het resultaat is natuurlijk niet zo mooi als bij een externe flitser, maar dan nog blijft jet belangrijk je camera goed in de stellen!
Dus ga gewoon eens op stap met ke camera, kijk wat voor opties erop zitten, en probeer het uit. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, ik moet dus oefenen... nou dan zal ik dat maar gaan doen... groetjes!