Kan je bij je zelf jou bloedruk meten zonder een bloedrukmeter ?

Ik heb de laatste 2 maanden een hoge bloeddruk, maar nog niet zo erg dat ik medicijnen moet gebruiken.
Maar nu was ik van de week zo beroerd en duizelig en hoofdpijn dat ik maar ben gaan liggen.
Ik had bij Mc donald gegeten en de patat was zo super zout.
(wel lekker vond ik)
Ik denk dat dat de boosdoender was van mij beroerd voelen.
Maar nu dacht ik, vroeger bestonden er toch ook geen bloeddruk meters ?
Hoe deden ze dat dan ?

Forum beheerder: ik weet niet of dit op de goede plek is.
Ik zat te twijfelen aan overig of ziekte

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
47.7K

Het beste antwoord

Hoge bloeddruk geeft meestal geen klachten. Hoofdpijn en duizeligheid zijn eerder het gevolg van stress, een belangrijke oorzaak van hoge bloeddruk.

Zout kan minder kwaad voor je bloeddruk dan vaak wordt beweerd. Suiker werkt veel meer bloeddruk. Wel slecht voor je bloeddruk is te weinig drinken, met name water. Dat zou wel de oorzaak van je klachten kunnen zijn maar ook kun je nogal gevoelig zijn voor smaakversterkers, met name mononatriumglutamaat.

Hoge bloeddruk kwam vroeger natuurlijk ook wel voor maar in veel mindere mate. Het is een welvaartskwaal die door overgewicht, slechte voeding, alcohol en stress in de hand wordt gewerkt. Om de bloeddruk te meten zijn verschillende methodes maar je hebt er altijd wel apparatuur voor nodig.

Mocht je overwegen om zelf een meter aan te schaffen neem er dan een met een manchet voor de bovenarm. Die zijn betrouwbaarder dan polsmeters. Verder is een meting een momentopname. De vuistregel is om de bloeddruk zes keer te meten binnen een bepaald tijdsbestek, bijvoorbeeld twee weken en op verschillende tijdstippen van de dag. Pas dan heb je een redelijk goed beeld van je bloeddruk en kun je eventueel de diagnose hypertensie stellen. Nou ja, de dokter moet dat natuurlijk doen.

Toegevoegd na 24 minuten:
Suiker werkt veel meer hoge bloeddruk in de hand dan zout. Wel moet je voorzichtig zijn bij nierproblemen. (was weggevallen)

Toegevoegd na 4 uur:
En even voor de volledigheid: er zijn kwalen die hoge bloeddruk kunnen veroorzaken maar die weet je dan wel als je bij de dokter bent geweest. Bij essentiële hypertensie wordt zo'n directe oorzaak niet gevonden maar d.m.v. epidemiologisch onderzoek zijn wel oorzakelijke verbanden te leggen met bovenstaande oorzaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

nee dat is volgens mij niet mogelijk
maar ik zou even naar de huisarts gaan en vragen of je een meter kan lenen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoge bloeddruk wordt niet voor niets een sluipmoordenaar genoemd.
Je kunt het jaren hebben, zonder ook maar iets te merken. En dan ineens..knapt er een vaatje in je hersenen of ergens anders.
De gevolgen zijn groot, of zelfs fataal.

Er is maar een echt betrouwbare manier om te meten en dat is met een (goede) bloeddrukmeter.
Dit kun je zelf doen, maar het kan ook bij de arts. (vind ik wat prettiger , het is toch een heel gehannes zelf, vooral met dat opblazen). Ga tijdig van huis, zodat je niet met een rood hoofd in de spreekkamer zit. Opwinding verhoogt de druk en geeft vertekend beeld.

De enige tekenen die ik herken dat de druk (extra) hoog is, zijn het kloppen, suizen en ratelen in je oren.
En misschien soms wat licht in het hoofd, maar het laatste weet ik niet zeker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een extreem hoge bloeddruk (bovendruk >200) kun je flinke hoofdpijn hebben, dan helpt ook een aspirine niet. De druk op je hersenen is dan gevaarlijk hoog en dan moet je meteen naar een huisarts. Ik spreek helaas uit ervaring, maar ik was gelukkig op tijd.

Bloeddruk kun je laten meten bij de meeste apotheken, maar voor een paar tientjes heb je zelf zo'n apparaat. Koop wel een apparaat voor armmeting, niet een polsmeter want die zijn onnauwkeurig.

Overigens zorgt een keer patat niet voor een gevaarlijke situatie, slechts in 10% van de hoge bloeddrukgevallen is zout de oorzaak. Zout als boosdoener wordt sterk overschat. Erfelijkheid, zwaarlijvigheid en stress zijn veel vaker oorzaak.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat las ik net dat zout niet echt de boosdoender is.
Ik denk dat automatisch omdat er meestal gezegt word dat je weinig zout moet gebruiken.
Nou als ik dat lees van de bovendruk dat je flinke hoofdpijn krijgt, twijfel ik of ik dat misschien wel had.
Mijn hoofd stond echt op springen en zag zwart en mijn last van mijn ogen een drukkende gevoel.
Om je bloeddruk te meten heb je altijd een meter nodig. Soms kan je wel 'voelen' of zien of die aan de hoge kant is of niet. Vaak heb je het tegelijk met een tachycardie. Dat is een versnelde hartactie of dat je misschien een hoogrode kleur hebt. Door hypertensie kunnen kleine bloedvaatjes in je ogen knappen waardoor je rooddoorlopen ogen krijgt.

Het beste is om bij hoge bloeddruk regelmatig door je huisarts te controleren want vaak weet je zelf niet wat een 'gewone' of een afwijkende bloeddruk is.
De normale gemiddelde bloeddruk van een mens is een systolische druk (bovendruk) van 120 mmHg en een diastolische druk (onderdruk) van 80 mmHg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor u reactie, ik had wel een gevoel alsof mijn ogen rood was ik heb niet in de spiegel geken.
Maar had een drukkende gevoel op mijn ogen.
Mijn dochtertje vroeg wel of ik gehuild had want ikhad een beetje roden ogen.
ik zelf heb niet geken in de spiegel omdat ik niet meer durfde te lopen en ben meteen gaan liggen.
Bloeddruk meten zonder meter kan niet. Er een aanschaffen kost je de kop niet. Bespreek met je arts of het verstandig is om zelf te meten. Ik denk van niet omdat het meten op zich al kan zorgen voor lichte hypertensie alleen al door de stress. Van de te verwachten uitslag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afgelopen week kwam er bij mij een arts aan huis en kon precies vertellen wat mijn bloeddruk was zonder daarvoor een bloeddrukmeter te gebruiken.

Ik was verbaasd en vroeg er specifiek naar, hij heeft het mij uitgelegd maar heb dit niet direct opgeslagen.

Maar ik heb het opgezocht:

Bij het meten van de bloeddruk (handmatig i.t.t. elektronische apparatuur) wordt allereerst een manchet om de bovenarm van de patiënt aangebracht. Hierin bevindt zich een ballon die opgepompt wordt tot boven de maximale druk die in de slagaders heerst. Hierdoor wordt er geen bloed meer doorgelaten in de slagader van de bovenarm; de polsslag is niet meer te voelen. Dan wordt de stethoscoop in de elleboogsplooi geplaatst en laat men de ballon langzaam leeglopen. Zodra de maximale bloeddruk de druk van de ballon overschrijdt wordt een beetje bloed doorgelaten tijdens elke hartslag; er wordt geruis gehoord via de stethoscoop. We noteren de systolische bloeddruk. Vervolgens loopt de druk in de ballon verder terug en op het moment dat de bloeddruk in de rustfase van het hart bereikt is, verdwijnt het geruis. We noteren de onderdruk. Een voorbeeld: 120/80 mmHg.

Toegevoegd na 4 minuten:
Dus om een antwoord te geven in tegenstelling tot de antwoorden van anderen, ja dit kan dus wel.
Overigens zijn de meeste reacties niet direct antwoorden op jouw vraag maar zit er veel bruikbare info tussen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat meten zonder meter niet kan is al voldoende besproken in de andere antwoorden. Maar hier nog een tip. Heb zelf ook last van hoge bloeddruk en de dokter "eist"van mij dat ik die laat meten als ik om de drie maanden mijn medicijnen hiervoor bestel. Een goede zaak. Daar tussendoor meet ik zelf. Als je je bloeddrukmeter mee naar de dokter neemt kan hij/zij een vergelijking maken tussen de twee door te testen.. Regelmatig neem ik hem mee en blijkt tot op heden niet af te wijken van de professionele.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zal het zeker overleggen met de huisarts als ik er 1 koop dat ikhem een keer mee wil nemen en vergelijken met die van de huisarts.