Het doet geen pijn omdat er geen zenuwen geprikkeld of beschadigd zijn, maar alleen het (sterk doorbloedde) neusslijmvlies.
2 jaar geleden
De meeste neusbloedingen (meer dan 75%) ontstaan zonder duidelijke oorzaak; in 25% van de gevallen zijn er één of meerdere oorzaken aan te wijzen:
• De lucht die door de neus stroomt, droogt het neusslijmvlies uit en veroorzaakt irritatie, waardoor er zich korsten vormen. Als deze korsten vervolgens losraken (doordat eraan wordt gekrabd, of doordat de neus hard wordt gesnoten) kan het onderliggende slijmvlies beschadigd raken en gaan bloeden.
• ‘s Winters, als er veel mensen verkouden zijn, komen neusbloedingen vaker voor. Ook veroorzaken de verkoudheden eveneens uitdroging en ontsteking van het neusslijmvlies.
• Door een ongeluk van de neus door een klap of stoot
• Beschadiging van het neusslijmvlies
• Verhoogde bloeddruk
• Gebruik van bloedverdunners
• Chemische stoffen die het neusslijmvlies irriteren
• In enkele gevallen door een misvorming in de neus (bijvoorbeeld gat in het neustussenschot)

Het gaat meestal om een aderlijke bloeding van een klein bloedvaatje in het neusslijmvlies. Dit voel je bijna niet.
Als de oorzaak een verwonding is door een klap of stoot, kan je neus natuurlijk wel pijn doen.
SimonV