Hoelang lig je daadwerkelijk in een MRI tunnel voor de buik? En moet je er volledig in liggen o?

Hoelang lig je daadwerkelijk in een MRI tunnel voor de buik? En moet je er volledig in liggen of mag je hoofd erbuiten liggen?

Mvg

2 jaar geleden
in: Ziekten
1.3K
HannekeJanssen
2 jaar geleden
Geen antwoord op je vraag, maar misschien helpt de informatie om er minder tegenop te zien: ik had onlangs een MRI van mijn hoofd. Dus alleen mijn benen staken naar buiten. Ik deed wat ademhalingsoefeningen - rustig ademhalen, me concentreren op mijn ademhaling - en deed alsof ik in mijn kleine tentje lag (maar natuurlijk was de MRI-tunnel wel iets smaller, en neit van stof), en toen was het eigenlijk snel afgelopen.
paulus811
2 jaar geleden
En nog een tip, als je angst hebt voor een MRI scanner informeer dan eens bij Mediferia in Amersfoort. Zij hebben een MRI scanner waarvan de zijkant volledig open is. Daar lig je dus als een hamburger tussen en dat is voor veel mensen veel minder benauwd.

Antwoorden (1)

Ongeveer 30 tot 45 minuten.
Beschrijving:
In de MRI-onderzoekskamer gaat u op de onderzoekstafel liggen. U krijgt een extra steun met ingebouwde antennes op uw bovenbuik, zodat we de signalen uit uw lichaam goed kunnen meten. We schuiven u daarna op de onderzoekstafel in het MRI-apparaat: een buis van 1,5 meter lang met een doorsnede van 70 cm. Hoewel u tijdens het onderzoek naar de radio mag luisteren, komt het geluid van de MRI-buis meestal boven de muziek uit. Tijdens het onderzoek krijgt u een alarmbel. U staat hiermee in direct contact met de laborant.
Tijdens het onderzoek maken we meerdere opnamen. Per opname kan dit 2 seconden, maar ook 5 minuten duren. Een gemiddeld MRI-onderzoek onderbuik duurt 30 tot 45 minuten.

Het anatomische gebied dat wordt gescand, bevindt zich altijd in het midden van de scanner, dus dit hangt af van je lengte en de plaats van scannen of je hoofd erbuiten ligt.
SimonV
2 jaar geleden
GeenIdee112
2 jaar geleden
Het is van de bovenbuik ( lever/pancreas) dus dan lig je wel met de hoofd erin of juist niet? lengte is 1.70.
Jeetje 40 minuten is wel erg lang. Mvg
SimonV
2 jaar geleden
Ja, helaas wel. De scanner is ongeveer anderhalve meter lang. Hopelijk vind je wat afleiding in de muziek. Geef aan dat je het niet leuk vindt, dan helpen ze je er wel doorheen.