Waar en hoe vaak komt de ziekte van Ménière voor? En waarom daar?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Ziekten
1.1K
Antoni
2 jaar geleden
Hier https://en.wikipedia.org/wiki/Ménière's_disease#Epidemiology vind je er wat informatie over (in het Engels): 'From 3% to 11% of diagnosed dizziness in neuro-otological clinics are due to Ménière's. The annual incidence rate is estimated to be about 15/100,000 and the prevalence rate is about 218/100,000, and around 15% of people with Ménière's disease are older than 65. In around 9% of cases a relative also had MD, signalling that there may be a genetic predisposition in some cases. The odds of MD are greater for people of white ethnicity, with severe obesity, and women. Several conditions are often comorbid with MD, including arthritis, psoriasis, gastroesophageal reflux disease, irritable bowel syndrome, and migraine.'
ronron1212
2 jaar geleden
Hoezo waar iedereen kan het krijgen.

Antwoorden (1)

In verschillende onderzoeken wisselt het aantal mensen met de ziekte van Menière van 10 tot 500 per 100.000 personen. Volgens Wikipedia gemiddeld 218 op 100.000 personen.
Maar dat aantal heeft alleen betrekking op de Verenigde Staten.

Er is zeer grote onenigheid in de wereldliteratuur over de incidentie (nieuwe gevallen/jaar) en prevalentie (alle gevallen in de populatie) van de ziekte van Menière. Dit is waarschijnlijk te wijten aan het feit dat de ziekte van Ménière een ‘commissieziekte’ is, waarbij de diagnose afhangt van de vraag of patiënten ervoor kiezen symptomen te melden in plaats van een ziekte te zijn die gebaseerd is op objectieve criteria. Met andere woorden, omdat de ziekte afhangt van het feit of patiënten ervoor kiezen symptomen te melden, hangen de aantallen af van de persoonlijkheid van de onderzochte populatie.
Er is ook het probleem dat de details van de symptomen die nodig zijn voor de diagnose van Ménière voortdurend veranderen en verschillende landen commissies met eigen normen kiezen in plaats van dat men zich houdt aan een wereldwijde norm. Naarmate de vereiste symptomen strenger worden, voldoen minder individuen aan de vereisten.

De ziekte komt overal ter wereld voor.
SimonV