Kan ik nog veilig groente en fruit eten i.v.m bestrijdingsmiddelen?

Bestrijdingsmiddelen schijnt toch op langer termijn schadelijk te zijn voor onze hersenen. Dat is een van de oorzaken waardoor de ziekte van parkinson ontstaat. Mijn vraag is: Kan ik nog wel groente en fruit eten? Daar schijnen heel veel bestrijdingsmiddelen in te zitten. Ik wil er alles aan doen om die ziekte te voorkomen.
Alvast bedankt

2 jaar geleden
2.5K
Thecis
2 jaar geleden
De ziekte van Parkinson blijkt door de wetenschap al lang in verband te worden gebracht met blootstelling aan bestrijdingsmiddelen in de land- en tuinbouw. Zowel de Europese Autoriteit Voedselveiligheid (EFSA) als het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) erkennen dat de risico's nog onvoldoende helder zijn.
https://www.parkinson-vereniging.nl/pesticiden Oftewel, er bestaat een vermoeden, maar dit is nog niet wetenschappelijk aangetoond. Je stelling dat pesticiden 1 van de oorzaken is waardoor de ziekte van Parkinson ontstaat, is dus onjuist. en ja, je kan nog steeds groente en fruit eten. Was het goed als het vanuit de supermarkt komt of haal het bij een biologische boer/winkel. Of je gaat organisch: https://arganwinkel.nl/blog/waarom-je-organische-groenten-zou-moeten-kopen/
Edraket
2 jaar geleden
Als je dit voedsel wast met water zal er geen, of een verwaarloosbare hoeveelheid bestrijdingsmiddel daarop op achterblijven. Deze middelen zijn namelijk allemaal zeer goed oplosbaar in water.
Dat is een eis, omdat ze in water opgelost worden verneveld, waarbij de nevel op groente en fruit terechtkomen.

Antwoorden (2)

Ja, je kunt nog veilig groenten en fruit eten. Als er al bestrijdingsmiddelen gebruikt zijn, dan is de hoeveelheid bij consumptie zo laag, dat de groente of het fruit veilig geconsumeerd kan worden.
Als je groenten of fruit wil eten waar geen bestrijdingsmiddelen gebruikt zijn, kies dan voor biologisch. Biologische groenten en fruit zijn uitsluitend met natuurlijke middelen gekweekt.
jc54
2 jaar geleden
Eigenlijk kun je veiligheidshalve beter geen bespoten groente en fruit eten. Het is niet duidelijk hoe veilig de toegestane hoeveelheden bestrijdingsmiddelen echt zijn.
Neuroloog en hoogleraar Bas Bloem van het Radboudumc in Nijmegen heeft twijfels over nieuwe bestrijdingsmiddelen die op de markt zijn toegelaten:
,,Die zijn onvoldoende getest op schadelijkheid, het is dus geenszins zeker dat deze broertjes en zusjes niet giftig zijn voor onze hersenen.
We vinden de pesticiden terug op de keukentafel en in de luiers van hun baby’s. Wie bijvoorbeeld levenslang veel melkproducten gebruikt loopt een verhoogd risico op Parkinson. En er zijn studies die laten zien dat mensen ook worden blootgesteld aan pesticiden als ze bespoten groenten en fruit eten. Het precieze effect van het gif op ons voedsel wordt nog nader onderzocht. “

De Gezondheidsraad erkent dat er ‘reden is voor ongerustheid omdat internationale onderzoeken degelijk stevige aanwijzingen bevatten’. Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit volgt het advies op van de Gezondheidsraad en die pleitte in juni vorig jaar voor meer onderzoek.
SimonV
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Overigens is dit in de eerste plaats een risico voor mensen die met bestrijdingsmiddelen _werken_.