Kan levercirrose ervoor zorgen dat medicatie minder goed wordt opgenomen?

Ik ben gediagnosticeerd met levercirrose. Nu vroeg ik me af of dit ervoor kan zorgen dat medicatie die je inneemt niet goed wordt opgenomen waardoor ze niet doen waarvoor je ze gebruikt. Ik vond het altijd al enorm raar dat ik door antabus heen kon drinken of dat de diazepam niks deed. Kan dit door levercirrose komen?

2 jaar geleden
in: Ziekten
1.5K
tinus1969
2 jaar geleden
Heb je hierover al met je behandelend arts en apotheker overlegd?

Antwoorden (1)

De lever speelt een centrale rol in de farmacokinetiek van veel geneesmiddelen.
Een levercirrose kan ervoor zorgen dat medicijnen minder goed worden verwerkt.
Zo kan geneesmiddelaccumulatie leiden tot overmatige plasmaconcentraties van geneesmiddelen en bijwerkingen, als de bijwerkingen van het geneesmiddel concentratieafhankelijk zijn.
De lever is bij uitstek het orgaan dat in staat is om niet alleen door het lichaam zelf gevormde stofwisselingsprodukten te verwerken en af te voeren, maar dat ook lichaamsvreemde substanties – xenobiotica, waaronder ook geneesmiddelen worden verstaan – kan elimineren. Door middel van dit proces, biotransformatie genoemd, waarbij het oorspronkelijke product intact blijft of, bij de meerderheid van de toegediende stoffen, metabolieten ontstaan, worden naar karakter lipofiele stoffen omgezet in hydrofiele verbindingen, die door de gal of na passage naar de bloedbaan door de nieren worden uitgescheiden.
Veel is bekend geworden over de verwerking van geneesmiddelen door de gezonde lever. Juist door de belangrijke rol die de lever speelt bij de verwerking van geneesmiddelen, is het duidelijk dat patiënten met leverziekten die geneesmiddelen in de gebruikelijke dosering toegediend krijgen, daarvan schadelijke gevolgen kunnen ondervinden. Hoewel het bestaan van dit probleem erkend wordt, is onze kennis inzake aanpassing van doseringen van geneesmiddelen bij leverziekten nog verre van volmaakt.
SimonV