Bestaat er een betrouwbare test op internet waardoor ik beginnende dementie kan ontdekken?

2 jaar geleden
in: Ziekten
1.4K
Ritsuka
2 jaar geleden
Ga naar de huisarts als je je zorgen maakt

Antwoorden (1)

Ja. Met onderstaande vragenlijst krijg je een indruk van je vergeetachtigheid. De lijst bestaat uit 25 meerkeuze vragen Deze lijst is ontwikkeld in de Geheugenpolikliniek van het Academisch Ziekenhuis Maastricht en het Alzheimer Centrum Limburg.
https://www.alzheimer-nederland.nl/geheugentest/zelf
De test geeft natuurlijk een indicatie. Een echt onderzoek kan pas uitwijzen of er sprake is van een (beginnende) dementie. De oorzaak van geheugenklachten verschilt sterk per leeftijd. Bij mensen jonger dan 75 jaar -en zeker bij mensen jonger dan 65- is dementie bijna nooit de oorzaak. Ook bij mensen ouder dan 75 heeft vergeetachtigheid vaak meerdere oorzaken, waarvan vele goed te behandelen zijn. Dementie is meer dan vergeetachtigheid.
Het onderzoek van de huisarts begint met een aantal vragen om te zien hoe het geheugen ervoor staat. Als het nodig is, laat hij urine- en bloedonderzoek doen. Dit onderzoek kan een andere verklaring voor de klachten uitsluiten. Zoals hormoonstoornissen, een vitaminetekort, verkeerd gebruik van medicijnen of een depressie. Bij een vermoeden van geheugenproblemen of dementie kan er een MMSE test gedaan worden.
Toegevoegd op 13 augustus 2021 13:59: tekst
SimonV