Is zelfbesmetting met herpes mogelijk via een elektrische tandenborstel?

Is het mogelijk als je een koortslip hebt dat er tijdens het tandenpoetsen een druppeltje uit je mond op je oog komt en hierdoor herpes infectie aan oog kan krijgen?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Ziekten
2.9K
tinus1969
2 jaar geleden
Alles kan, maar je nu heepes aan je oog?
tinus1969
2 jaar geleden
Heb je het antwoord op je vorige vraag gelezen?
ronron1212
2 jaar geleden
Als je het eenmaal hebt kom je er nooit meer van af. Dus je zelf besmetten kan al niet meer. Je moet alleen oppassen met de bultjes niet stuk maken. In je mond zit daar dan de koortslip???
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ah oke dankuwel! Nee, heb nog geen herpes aan mn oog. Ja, ik heb mn antwoord op mn vorige vraag gelezen.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
ronron1212 ja, heb alleen koortslip.

Antwoorden (1)

Het kan, maar die kans is klein.
RIVM: wanneer iemand een koortslip heeft kan het virus via speeksel worden overgedragen naar het oog.

Je hoeft hier niet per se voor tanden te poetsen. Daarnaast kan het virus zich ook in je tandenborstel bevinden en vermeerderen. Een druppel van je tandenborstel zou ook een infectie kunnen veroorzaken.
SimonV