Hoe eenvoudig is het om een ziekte te creëren?

Ik heb gisteren een film gezien waarbij een poging tot het maken van een nieuw medicijn uitmondde in een nieuwe ziekte. Ik vraag mij dus af of het makkelijk is om een (nieuwe) ziekte te creëren

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Ziekten
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Een nieuwe ziekte "ontstaat" in dat geval onbedoeld, en wordt niet "gecreëerd". Écht nieuwe ziekten ontstaan er niet zoveel; Corona is bijv. helemaal nieuw, maar dat is het probleem nou juist. AIDS was destijds ook helemaal nieuw en onbekend. Maar verder ken ik niet zoveel "nieuwe" ziektes?
Amadea
3 jaar geleden
Wat in een film gebeurt hoeft totaal niet in het echt voor te kunnen komen, kan puur fantasie zijn.

Antwoorden (1)

Het aantal onontdekte virussen dat circuleert in de dierenwereld ligt rond de 320.000. Een deel van deze ziekteverwekkers zou in theorie kunnen overspringen op mensen. Je hoeft hiervoor dus niet in een lab te rommelen om een 'nieuwe' ziekte te creëeren. Er bestaan genoeg onontdekte ziekteverwekkers waarmee specialisten aan de haal kunnen gaan.

H5N1-influenzavirussen - ook wel vogelgriep genoemd - zijn bijvoorbeeld efficiënte moordenaars die een aantal pluimveekoppels hebben weggevaagd en een paar honderd ongelukkige mensen die in nauw contact met de vogels stonden (New Scientist meldde dat van 565 mensen bekend is dat ze de vogelgriep hebben opgelopen, er 331 stierven). In het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam heeft viroloog Ron Fouchier een vogelgriep gecreëerd die, in tegenstelling tot andere H5N1-stammen, zich gemakkelijk tussen fretten verspreidt - waarmee het EMC tot dusver een betrouwbaar model heeft bewezen voor het bepalen van de overdraagbaarheid bij mensen. Zijn doorbraak, gefinancierd door de National Institutes of Health, betrof relatief low-tech methoden.