Zijn mondkapjes slecht voor de gezondheid?

Mensen ademen stikstof uit. Ik kan mij voorstellen, dat bij gebruik van mondkapjes mensen uitgeademde stikstof ook weer inademen, wat ten koste van in te ademen zuurstof. Dan lijkt mij, dat mensen daar ziek van kunnen worden. Is dat zo? En blijven aerosolen in mondkapjes hangen? En zijn er verder nog vervelende consekwenties?

3 jaar geleden
in: Ziekten
6.9K
Ritsuka
3 jaar geleden
Als dat zo zou zijn, zouden chirurgen, tandartsen, en andere mensen die voor hun beroepmondmaskers dragen allang dood neergevallen zijn. Ik werk op een laboratorium en draag sommige dagen 6 uur wegwerpmondkapjes, je hebt echt nergens last van hoor.
TurfGraver
3 jaar geleden
Nee. Dus er is geen "excuus" om ze niet te dragen.
crispy
3 jaar geleden
Verkeerde aanname in de vraag. Lucht bestaat voor ongeveer 79% uit stikstof en ongeveer 20% uit zuurstof.
Wat we uitademen is diezelfde hoeveelheid stikstof die we ook hebben ingeademd.
SentWierda
3 jaar geleden
Zo'n vervelende consequentie is dat mondkapjes voor veel mensen heel oncomfortabel zijn. In de provincie Antwerpen (Antwerpen, Mechelen) weerhoudt het veel mensen ervan het huis te verlaten, bijv. om naar een winkel te gaan.
Aldus prof. Malaika Brengman, hoogleraar consumentengedrag aan de Vrije Universiteit Brussel in De Standaard (3 augustus 2020).
Thecis
3 jaar geleden
@sentWierda
Het is dan maar jammer dat een mondkapje voor mensen oncomfortabel is. De kans op overdracht wordt er kleiner door (we weten niet precies hoeveel het helpt. Het is geen 100%, maar elke procent die je minder maakt, is minder kans op overlijden van mensen). Oftewel, een kleine moeite zonder nadelige effecten voor de drager (op een héle kleine enkeling na. Er zijn inderdaad enkelen die mondkapjes niet aan kunnen. Maar gewone astma, gewone COPD of aanstellerij valt hier niét onder).
SentWierda
3 jaar geleden
@Thecis. "Een kleine moeite".
Er zijn legio Nederlanders die nu halsoverkop terugkeren uit het buitenland omdat ze daar het constant moeten dragen van mondkapjes beu zijn.
En anderen ervaren dat dragers van mondkapjes minder (geneigd zijn te) letten op afstand houden.
Ook leidt het dragen van mondkapjes tot meer hand/gezichtscontact - en dat is wat juist moet worden vermeden.
Thecis
3 jaar geleden
@SentWierda
Ja, het is een kleine moeite. Het maakt mij niet uit dat NL-ers terug keren omdat ze het beu zijn. Net zomin het virus dit ook niet uit maakt. Sterker nog, als het virus bewustzijn zou hebben, zou het het moe zijn van maatregelen juist toejuichen. Het kan zich er gemakkelijker door verspreiden. Een heleboel mensen ervaren ook dat mensen juist afstand houden van degene met mondkapjes. Ik ervaar dat ook in de supermarkt. Je krijgt behoorlijk de ruimte. Dus zowel verhalen voor als tegen. Ten derde, in het begin raken mensen het mondkapje meer aan omdat het onwennig is. Dat gaat met tijd over. Eigenlijk zou je dus moeten zeggen dat mensen thuis dat ding ook op moeten zetten zodat ze kunnen wennen en het mondkapje op de juiste manier kunnen dragen wanneer het er toe doet. Met al deze "tegenargumenten" zorg je er voor dat mensen een excuus hebben om zich niet aan maatregelen te houden. Daarmee benadel je een heleboel andere mensen. Of doen die er niet toe?

Antwoorden (2)

De mondkapjes, die je nu bijvoorbeeld in het OV moet dragen, vormen geen gevaar voor je gezondheid. Ze laten namelijk de lucht door, dus de stikstof die je uitademt en de zuurstof die je inademt.
Dit geldt in ieder geval voor de wegwerpmondmaskers van papier en ook voor de stoffen herbruikbare maskers die je kunt kopen. Als je zelf mondmaskers maakt moet je er wel rekening mee houden, dus alleen stof gebruiken en geen plastig van bijvoorbeeld boterhamzakjes.
3 jaar geleden
corzijlstra
3 jaar geleden
Ik zei stikstof, maar ik bedoel kooldioxide (CO2), zoal ook duidelijk is in de bijlage van AnnBoo8146. Als ik geen mondkapje draag, dan gaat alle uitgeademde CO2 onmiddellijk in de lucht verdwijnen. Met een mondkapje zal dat volgens mij logischerwijs minder snel gaan, zodat ik na het uitademen bij het direct daarna inademen wat van die CO2 naar binnen krijg, wat ten koste zal gaan van de in te ademen zuurstof. Dat lijkt mij slecht voor de gezondheid. Overigens zijn die mondkapjes wel luchtdoorlatend. Als iemand niest tegen mij, dan gaat het in het mondkapje zitten. Dus ook dan is het besmettelijk. Ik ben geen medicus, maar door logisch denken kan men een eind komen.
AnnBoo8146
3 jaar geleden
@corzijlstra, als iemand tegen je niest blijven de druppeltjes op je mondkapje zitten. En daar gaat het om.
Zuurstof en stikstof en kooldioxide zijn moleculen in de lucht. Deze kunnen door het luchtdoorlatende materiaal van het mondkapje. De druppeltjes, die bij het niezen, hoesten, hijgen, schreeuwen e.d. worden verspreid zijn veel groter in grootte dan de moleculen zuurstof, stikstof en kooldioxide. Deze kunnen niet door het materiaal van het mondkapje en blijven op het oppervlak liggen. Dat is juist de functie van het mondkapje.
En daarom is het van belang dat je de oppervlakte van het mondkapje niet me je handen aanraakt als je het afdoet en daarna altijd je handen goed wast.
Thecis
3 jaar geleden
@corzijlstra
Er zijn een heleboel mensen die zich zorgen maken over de CO2 die in een mondkapje achter zou blijven. Absoluut belachelijk. Als er al iets van een verhoogde concentratie zou zijn, is dit zo weinig dat het absoluut geen gevaar voor de gezondheid vormt. In ziekenhuizen draagt men bij Covdi-19 besmettingen dubbele mondkapjes (en die zitten a) dichter, b) laten minder door omdat de porieen kleiner zijn). Geen van deze mensen hebben last gehad van CO2 intoxicatie. Geen één. Het klopt dat je met logisch denken een end komt. Maar neem ook kennis en écht logisch denken hier in mee. Luchtdoorlatend wil natuurlijk zeggen dat CO2 ook er gewoon doorheen gaat... Het mondkapje vormt geen 100% bescherming. Dat is ook niet de opzet. Het gaat om een vertraging (zoals met bijna élke PBM!). Je mag een mondkapje max 3 uur dragen. Juist omdat daarna de bescherming naar beneden gaat. In het geval dat iemand niest op het mondkapje dient het direct vervangen te worden.
SentWierda
3 jaar geleden
@Thecis. "Je mag een mondkapje max 3 uur dragen."
Deze stelling/bewering zal ongetwijfeld berusten op gegronde aannames. Maar ik heb gezocht en kom deze tijdsduur niet tegen in de informatie van de overheid (de zogenoemde Instructiespagina). Met andere woorden: niemand weet dit of is hierom verzocht. Veel mensen zullen mondkapjes met tussenpozen dagenlang dragen.
Of ander geformuleerd: bij een juist gebruik zal een veelvoud van het aantal mondkapjes nodig zijn. Zijn er zoveel beschikbaar?
LeonardN
3 jaar geleden
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/professionals/buiten-ziekenhuis/veelgestelde-vragen#:~:text=Hoe%20lang%20kan%20ik%20als,je%20het%20masker%20eerder%20vervangen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/mondkapjes/vliegtuig#:~:text=maximaal%203 Jammer/vreemd genoeg staat dat advies niet op de algemene infopagina, maar enkel op specifieke. Verder:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/mondkapjes/instructies
Wat moet ik met mijn mondkapje doen na gebruik?
Heeft u een wegwerp niet-medisch mondkapje of plastic handschoenen gebruikt voor eenmalig gebruik? Of is uw zelfgemaakte mondkapje kapot of versleten? Dan kunt u dit bij het restafval, in de grijze container gooien. Ook wegwerphandschoenen horen bij het restafval. U kunt ook (katoenen) niet-medische mondkapjes kopen of zelf maken. Deze kunnen gewassen en hergebruikt worden. Ook daar mist een tijdsspanne.
Thecis
3 jaar geleden
@SentWierda
Klopt, LeonardN heeft een mooie link toe gevoegd. Het staat ook bij diverse pagina's van verschillende beroepsgroepen, maar ik kan me heel goed voorstellen dat niet iedereen daar kijkt voor informatie. Mijn inziens zou de overheid daar beter op in kunnen spelen. De basisvraag die je stelt is of er zoveel mondkapjes beshikbaar zijn. Het simpele antwoord daarop is Ja. Het ingewikkelde antwoord is nog steeds ja, maar dan is er onderbouwing. Het is namelijk niet de bedoeling dat "gewone" mensen de chirurgische mondmaskers gaan dragen. Daardoor ontstaat een tekort. De meeste mensen hebben een stoffen masker (wel of niet zelf gemaakt). Deze moet je regelmatig wassen, het liefst bij 60 graden (het is wat veel gevraagd of mensen het willen autoclaveren). Deze mondkapjes kan je dan dus heel vaak dragen. Juist daardoor zal voor de gewone mensen geen tekort ontstaan.
Ikzelf gebruik wel een "medisch" mondmasker. Deze mag 3x gebruikt worden (tussentijds autoclaveren). (wordt vervolgd).
Thecis
3 jaar geleden
Dit heeft als simpele reden dat ik met mijn werkzaamheden het niet kan permiteren om ziek te worden (dan hebben veel mensen in Nederland een probleem). Maar ook ik zal toch af en toe mijn huis uit moeten gaan voor een aantal zaken. Ik kan me niet 100% als een kluizenaar gedragen. Dus neem ik goede voorzorgsmaatregelen. En zorg ik ook dat ik goed geinformeerd ben.
"Je kunt ziek worden van je eigen bacteriën". Aldus microbiologe Sarah Lebeer (Universiteit Antwerpen) in Knack, 3 augustus 2020. Haar citaat heeft betrekking op het dragen van stoffen mondmaskers.
Het artikel in Knack begint als volgt:
Hoe veilig is een stoffen mondmasker als zomerse temperaturen en een hete adem het herleiden tot een vochtige en vieze spuuglap vol microben? Microbiologe Sarah Lebeer (UAntwerpen) pleit voor bewuster gebruik.
Tot zover het begin van het artikel.
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Ik ken het artikel niet, maar ik denk dat het nóg genuanceerder is. Zelfs in de hete lucht, gaat het vele bacterien / microben niet lukken om in 3 a 4 uur zodanig veel te groeien dat het een gevaar gaat vormen.
Zo'n mondkap wordt een "vieze spuuglap vol microben" wanneer Iemand al ziek is. Deze zou soweiso al binnen moeten blijven. Wanneer je nog niet ziek voelt, zullen er ook microben in komen. En in warme dagen wordt het best wel een broeinest OP DE LANGE TERMIJN. Daarom mag je een mondkap maar een paar uur dragen en dan moet het gewassen worden. Ik snap dat vele mensen dit niet doen. Maar dat is te wijten aan de laksheid van mensen, niet aan de mondkap die bescherming kan bieden (niemand zal discussieren of een autogordel de veiligheid van de bestuurder verhoogt. Moet je het wel goed gebruiken / dragen...).
LeonardN
3 jaar geleden
Ik neem aan dat het een referentie is naar dit artikel:
https://lebeerlab.com/face-masks-opinion-of-face-masks-microbial-contamination/ "Based on these results, we are no advocates for the obligation of face masks in the community at places where physical distancing is possible. A high number of bacteria is present on these masks, especially on the cotton masks, and not handling or washing them properly might be harmful." Google vertaald: "Op basis van deze resultaten zijn we geen voorstanders van de verplichting van gezichtsmaskers in de gemeenschap op plaatsen waar fysieke afstand mogelijk is. Op deze maskers is een groot aantal bacteriën aanwezig, vooral op de katoenen maskers, en het niet goed hanteren of wassen ervan kan schadelijk zijn."