Is een suikerpiek net zo schadelijk als een hoge bloedsuiker?

Ik ben 26 jaar en heb Diabetes Type 2. Ik ben gelukkig goed op weg om de laatste medicijn die ik gebruik metformine af te bouwen. Nou weet ik dat een bloedsuiker van boven de 9 niet goed is op lange termijn. Gelukkig heb ik geen last meer van chronisch hoge bloedsuikers.

Er is alleen wel iets waar ik graag meer over wil weten. Op internet staat het niet duidelijk genoeg. Ik heb bij het eten van bijvoorbeeld roombroodjes een piek van 13. Na een uur is het wel weer gedaald naar 7. Is het gevaarlijk, zo ja, brengt het net zoveel schade toe als chronisch verhoogde bloedsuiker?

3 jaar geleden
in: Ziekten
1.9K
Pieterke
3 jaar geleden
Als je dit bij hoge uitzondering eet, dan kan het nauwelijks tot geen kwaad maar je kunt het beter niet elke week en zeker niet elke dag eten. Te veel schommelingen zijn ook slecht voor je lichaam. Ik heb ook type 2 diabetes.
Pieterke
3 jaar geleden
Ik kan ook geen info hieromtrent vinden op internet maar ik weet van mijn diabetesverpleegkundige dat te veel schommelingen ook slecht zijn voor je lichaam. Ik vind het overigens wel knap van je dat je je medicijnen al voor een groot deel hebt afgebouwd. Ik kan me je vraag van een tijdje geleden nog herinneren over het veel eten van een bepaalde soort snoep.
Eric1993
3 jaar geleden
@Pieterke Klopt, dat ging toen over pepernoten. Gelukkig ben ik daar mee gestopt en heb mij ingezet voor mijn gezondheid. Ik beweeg nu dagelijks een uur en eet gewoon alles met mate. Gelukkig hoef ik geen beperkt dieet te volgen. Zolang ik gewoon alles met mate eet. Maar bij erg veel suikerhoudend voedsel krijg ik dus wel van die pieken. Ik drink helemaal geen suikerhoudende dranken meer. Allemaal light of zero. Drinken schijnt een groot invloed te hebben op je suiker, omdat het niet afgebroken hoeft te worden en direct in het bloed komt. Dat heeft bij mij heel erg veel gescheeld.
Pieterke
3 jaar geleden
Bij mij maakte het geen verschil of ik Coca Cola Zero nam of light of de gewone Coca Cola.De suikers bleven hoog. Ik ben nu zo goed als gestopt met welke zoete drank dan ook en mijn suiker ging fors omlaag. Ik kan nu ook minder medicatie gebruiken. Alleen bij hoge uitzondering neem ik nog een zoet drankje en dat merk ik dan ook gelijk aan de suiker.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Pieterke
Je lichamelijke sensor op suikers werkt op op de kunstmatige zoetstoffen. De regeling van de bloedsuikerspiegel raakt als het ware helemaal van slag; suiker of zoetstof zijn geen van beide goed.
Als je bij zoetstoffen een zoete smaak proeft, komt je lichaam in actie om de ‘suiker’ uit het bloed te halen. Als je vaak zoetstoffen binnenkrijgt zonder calorieën en koolhydraten, krijgt het lichaam dus telkens een soort vals alarm. Het raakt daardoor ontregeld. Na een tijdje kan het lichaam echte suiker niet meer goed uit het bloed halen, waardoor je een te hoge bloedsuiker krijgt en uiteindelijk meer risico hebt op diabetes type 2.
https://gezondnu.nl/dossiers/diabetesnu/diabetes/de-link-tussen-nepzoet-en-diabetes/
Pieterke
3 jaar geleden
@elder161: Bedankt voor je reactie. Ik ben er zelf ook achtergekomen dat zoetstoffen net zo op je inwerken als gewone suiker. Ik ben er dan ook zo goed als mee gestopt. Zelfs mijn diabetesverpleegkundige dacht ook dat light of zero beter voor de suiker zou zijn dan echte suiker! Ik heb overigens al een jaar of 20 type II diabetes maar was een jaar of 1,5 geleden ineens totaal ontregeld en toen moest ik gaan spuiten wat ik nu weer aan het afbouwen ben .Eric1993 gebruikt nog steeds regelmatig light of zero dranken. Ik alleen nog maar bij hoge uitzondering.

Antwoorden (1)

Als de stijging van de bloedglucosespiegel van korte duur en niet al te groot is, is hyperglykemie (suikerpiek) meestal niet zo erg. Een extreem hoge bloedglucosespiegel of een bloedglucosespiegel die lang hoog blijft kunnen leiden tot een coma wanneer het niet gelijk herkend en behandeld wordt. Als jij je echter goed blijft voelen en de suikerspiegel daalt snel onder de 8 mmol/liter zal het niet veel kwaad kunnen.
Je zal ongetwijfeld onder controle staan bij een arts. Je moet dan ook zeker met hem/haar overleggen als je dit soort vragen hebt.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Eric1993
3 jaar geleden
@elder161 Met haar ga ik het ook overleggen. Maar wilde ook zelf informatie winnen.