Hoe groot is de kans dat ik Lyme heb?

Ik heb 2 weken geleden een klein rondje gelopen in een bos , en ik heb alleen op de paden gelopen. Maar ik had achteraf niet gecontroleerd op teken. Afgelopen vrijdag middag heb ik een vlekje (rood puntje met witte cirkel eromheen en dan rode cirkel eromheen) ontdekt iets boven mn enkel. (Ik heb geen teek gezien). Het vlekje was toen 1,4 cm bij 1,9 cm. Ik ben ermee naar de dokterspost gegaan maar zij stond er nog nuchter onder en wist niet zeker of t lyme was. Toch heeft ze me wel een antibioticakuur meegegeven van 10 dagen, waaraan ik ook aan begonnen ben. Nu 50 uur later, is het vlekje beetje vervaagd en zijn de afmetingen nog precies hetzelfde. Hoe groot is de kans dat ik lyme heb? (De eerste foto is vrijdag gemaakt, de andere vandaag (zondag)
De foto is van vandaag (zondag)

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Ziekten
1.8K

Antwoorden (2)

Niet elke tekenbeet hoeft tot Lyme te leiden. Het feit, dat je al een antibioticum slikt zal sowieso het risico extra verlagen. Als je twee weken na de beet nog niet ziek bent geweest kan je nog meer vertrouwen op het oordeel van de arts. Zou je toch nog verschijnselen krijgen (zie ook de link) ga dan als nog weer naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik dacht dat als je zo een kring had het sowieso lyme zou zijn? Of heb je dat ook met een normale tekenbeet?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Labello
Een kring heb je niet bij elke tekenbeet (meestal wel). De kring kan ook ontstaan door andere bacteriën dan Borrelia (die Lyme veroorzaakt).
Volgens het RIVM is de kans op Lyme na een tekenbeet 2%. Maar dat is gemeten over alle tekenbeten. Bij jou is het zo dat je de kenmerkende rode kring om de beet heen hebt, en dat betekent zeker dat je een infectie te pakken hebt. Of dat een infectie met Lyme is, is vooralsnog onduidelijk, dat valt natuurlijk niet te zien aan een foto. Je zou kunnen overwegen een ELISA test te laten uitvoeren om te laten vaststellen of het om Lyme gaat. Maar omdat je al aan de antibiotica zit, heb je grote kans dat de infectie al op juiste wijze bestreden wordt.
Het uiteindelijke antwoord op je vraag, hoe groot de kans is dat je Lyme hebt, is niet met zekerheid te zeggen. Gezien het totale verhaal (er is dus al een infectie geconstateerd) is het percentage veel hoger dan de 2% die RIVM noemt. Maar hoeveel hoger... niet te zeggen.
Zie ook bijgaande link, symptomen van de ziekte.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dankjewel voor je reactie!