Pijn in de buik, druk op het buikvlies, extra druk door een volle darm. Deze verschijnselen waarschuwen het centraal zenuwstelsel, dat de darmen niet te vol mogen worden en sturen de maag aan tot minder werking. Het gevolg is het gevoel van misselijkheid. Dat krijg je ook, als je b.v. nierproblemen hebt, blaasproblemen, problemen met de galwegen of zelfs dikkedarmkanker.
Door de misselijkheid zal de maag zich legen als het nodig is (braken) en neemt de druk op je buik af.
Door extra druk op het buikvlies gaat ook de pijn door de ontsteking toenemen. De reactie is dus een bescherming van het lichaam.
Toegevoegd op 18 juni 2020 19:40: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Je wordt niet noodzakelijk misselijk omdat je blindedarmontsteking hebt. Ik heb vorig jaar een blindedarmontsteking gehad, en ik was helemaal niet misselijk. Ook niet na de operatie.

Je kan dus misselijk worden, maar het hoeft niet.