Kan een overdosis Lorazepam leiden tot spierproblemen (op langere termijn)?

Ik heb 4 jaar geleden een overdosis Lorazepam ingenomen, 6-8mg. Mijn maag is niet leeggepompt, heb 2 dagen er na mijn hele hebben en houden er uitgekotst; ben nog nooit zo ziek geweest. De overdosis is een enorme aanslag geweest op mijn brein; heb nu een heel slecht geheugen. Ben heel veel herinneringen kwijt van vóór de overdosis als ook tijdens en er na. Of ze zijn anders dan de werkelijkheid. Ik heb tot zeker een half jaar er na een duf gevoel gehad in mijn hoofd. Ook kreeg ik last van spierzwakte en krachtverlies in mijn armen, handen en benen. Daarnaast vermoeidheid (al heb ik dat al 16 jaar), malaise na inspanning, tremoren, zenuwpijn en gewrichtspijn. Het was zo erg dat ik op een gegeven moment niet langer dan 2min kon staan en dan omviel. Ik heb een rolstoel in huis gehad voor mijn meest slechte dagen. Buiten liep ik met een wandelstok. Wat je hiernaast nog moet weten is dat via het alternatieve circuit 2 jaar geleden de ziekte van Lyme is vastgesteld, wat ik waarschijnlijk al 16 jaar heb. Gelukkig heb ik door te sporten mijn belastbaarheid uit kunnen bouwen en mijn rolstoel en wandelstok weg kunnen doen. De Lyme/spierproblemen zijn er nog steeds, maar een stuk minder. Omdat sommige Lymesymptomen overeenkomen met bijwerkingen van Lorazepam, vroeg ik me af of het wel allemaal Lyme is? Of de overdosis ook lange termijn bijwerkingen kan hebben veroorzaakt?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Ziekten
17.9K
fremar
3 jaar geleden
Wat zeggen je dokters?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik heb na de overdosis bovengenoemde vraag aan een psychiater gesteld, maar herinner me zijn antwoord niet meer :') Ben niet meer bij hem en de alternatieve arts onder behandeling.
Wat betreft mijn huisarts, hij geloofd nog steeds niet dat het Lyme is, omdat het door een alternatieve arts is vastgesteld. Heel frustrerend. Van mijn overdosis heb ik hem nooit verteld eigenlijk. Hij neemt me nooit serieus dus als ik het zou zeggen, zal hij het wel weer wegwuiven alsof het niks was of wel meeviel. Waar mijn huisarts wel van onder de indruk was, bedenk ik me net, is hoe mijn lichaam heeft gereageerd op het afbouwen van mijn depressiemedicatie, Venlafaxine. Ik heb het 1,5 jaar geleden een gedeelte afgebouwd. Daar heb ik 6 weken over gedaan, waarvan ik 4 weken hondsberoerd op bed heb gelegen met ontwenningsverschijnselen. Opmerkelijk was dat ik ook een spastische arm en ook kort spastische benen heb gehad. Ze bewogen zonder dat ik ze stuurde.

Antwoorden (1)

Zoals ik je vraag lees is dit specifiek een probleem waarmee je naar een NEUROLOOG moet worden doorverwezen. Ik probeer uit te leggen waarom.
Hoewel een dosis van 6 tot 8 mg Lorazepam bijzonder hoog is is het normaal gesproken niet een reden om daar op termijn een hersenletsel aan over te houden. Heel veel anesthetica (verdovingsmiddelen die op het centraal zenuwstelsel werken) geven na opraties klachten bij de patiënten over geheugenproblemen, evenwichtsstoornis e.d. maar na enkele weken en soms maanden zijn die klachten weg. Als je dus op deze wijze naar jouw probleem kijkt is de kans klein, dat het alleen daar aan ligt.
Omdat jij echter aangeeft al jaren last te hebben van Lyme (lymeborreliose of ziekte van Lyme) wordt het verhaal héél complex. De meeste symptomen die je beschrijft komen overeen met lymeborreliose en worden veroorzaakt door de hersenziekte die door Lyme wordt veroorzaakt. Omdat beide problemen zich afspelen in het centraal zenuwstelsel kan het best zijn, dat de overdosis lorazepam een extra push heeft veroorzaakt op de beschadiging, maar zeker weten kan je nooit. Bovendien moet je beseffen, dat het nu niet uitmaakt wat de echte oorzaak is, maar hoe je kan revalideren.
Ga naar een reguliere arts (geen alternatieve) en laat je doorverwijzen naar een neuroloog.
Succes en sterkte.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je heldere en snelle reactie op mijn vraag!! Ik zal er mee naar mijn huisarts gaan in de hoop doorverwezen te worden naar een neuroloog. Zoals ik ook naar @fremar stuurde, geloofd mijn huisarts niet in de Lyme diagnose, maar vond hij het wel opmerkelijk dat ik na het afbouwen van mijn medicatie kort spastische benen en een spastische arm heb gehad. Wat ook weer een link heeft met het zenuwstelsel. Nogmaals bedankt!!