Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe heet de aandoening van een TE dikke darm?

Er bestaat iets waarbij de dikke darm een te dikke wand heeft. Bijv 12 cm dik ipv 6,5 cm. Dit zorgt voor oa obstipatie etc. Echter kan ik geen naam hiervoor vinden, weet iemand dit?

3 jaar geleden
in: Ziekten
1.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Zeer waarschijnlijk bedoel je een MEGACOLON (mega-grote dikkedarm). Het is niet de wand van de darm die te dik is, maar de diameter op de plaats waar de dikke darm over gaat in de endeldarm.
Gegevens over deze aandoening vind je onder de link.
Bij een megacolon is de endeldarm en soms ook het gedeelte daarboven (het sigmoïd) veel wijder dan normaal. De elasticiteit van de darmwand is sterk verminderd. Dit heeft tot gevolg dat de bewegingen van de darm (de peristaltiek) afnemen. De peristaltiek moet er voor zorgen dat de ontlasting door de dikke darm naar de anus wordt afgevoerd.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 01 mei 2020 19:47: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bodw
3 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Megacolon is bij mij wel bekend, echter heb ik het echt over hoe ik het beschrijf.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding