Hoe heet de aandoening van een TE dikke darm?

Er bestaat iets waarbij de dikke darm een te dikke wand heeft. Bijv 12 cm dik ipv 6,5 cm. Dit zorgt voor oa obstipatie etc. Echter kan ik geen naam hiervoor vinden, weet iemand dit?

3 jaar geleden
in: Ziekten
1.6K

Antwoorden (1)

Zeer waarschijnlijk bedoel je een MEGACOLON (mega-grote dikkedarm). Het is niet de wand van de darm die te dik is, maar de diameter op de plaats waar de dikke darm over gaat in de endeldarm.
Gegevens over deze aandoening vind je onder de link.
Bij een megacolon is de endeldarm en soms ook het gedeelte daarboven (het sigmoïd) veel wijder dan normaal. De elasticiteit van de darmwand is sterk verminderd. Dit heeft tot gevolg dat de bewegingen van de darm (de peristaltiek) afnemen. De peristaltiek moet er voor zorgen dat de ontlasting door de dikke darm naar de anus wordt afgevoerd.
Toegevoegd op 01 mei 2020 19:47: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bodw
3 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Megacolon is bij mij wel bekend, echter heb ik het echt over hoe ik het beschrijf.