Kan het griepvirus (niet het coronavirus) dit jaar verdwijnen door de huidige intelligente lockdown?

Door de coronacrisis zitten we allemaal voornamelijk thuis, vooral als we verkoudheidsklachten krijgen. Daardoor hebben virussen minder kans om over te springen, dus ook het griep- of verkoudheidsvirus. Het griepvirus of verkoudheidsvirus is nu na de winter in mindere mate aanwezig en als deze “intelligente lockdown” daar nog bovenop komt, zou dat niet het einde van het griepseizoen van in ieder geval dit jaar betekenen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Ziekten
1.7K

Antwoorden (2)

Ook het griepvirus verspreidt zich via hoesten, lichamelijk contact of via contact via een oppervlak zoals b.v. een deurklink of een winkelwagentje.
De (intelligente) lock-down beperkt zo dus ook de verspreiding van dat virus, op dezelfde manier het coronavirus.

Verdwijnt daarmee het griepvirus ook ?

Het griepvirus is een hardnekkig virus. In een ideale situatie waarin besmette personen meteen en volledig in isolatie zouden gaan zou dat zo zijn. Maar de situatie is niet ideaal... Mensen moeten boodschappen doen, moeten gebruik maken van een gezamenlijk toilet in huis, ademen besmette lucht uit, moeten deuren openen en sluiten....

Besmettingen zullen dus plaats blijven vinden.
Verdwijnen zal het virus, puur door de lockdown, dus niet. Zeker niet definitief. Wel zal het minder om zich heen grijpen waarna het droge zomerweer het voor het grootste deel weer een tijdje voor een groot deel uit het noordelijk halfrond verdrijft
Omdat de jaarlijkse griepgolf nu minder groot is zal het griepseizoen dus inderdaad wel ook sneller verdwijnen.
Toegevoegd op 30 april 2020 08:24: tekst
Of de intelligente lockdown inderdaad zo intelligent is moet pas achteraf blijken. Zo ook bij de andere vormen van de lockdown als Spanje, Italië en dergelijke landen.
In principe is het natuurlijk mogelijk dat het virus het loodje legt binnen het jaar maar het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Immers één besmet persoon op de wereld kan de overige mensen al besmetten.
Ik geloof dat alleen een vaccin het virus compleet kan uitroeien.
Het antwoord is dus Het KÁN strikt genomen WEL maar het uiterst onwaarschijnlijk.
Groet,
Ton