Heeft iemand een idee hoe ik de buurvrouw kan helpen onthouden welke afstandsbediening te gebruiken?

Ze is vrij ernstig dementerend en ik krijg haar maar niet uitgelegd welke afstandsbediening ze moet gebruiken om aan/uit te zetten en welke om naar een andere zender te gaan. Anderen en ikzelf hebben alles al tig keer uitgelegd, heb e.e.a. op een briefje geschreven, met plakkertje geprobeerd. Ik weet werkelijk niet hoe ik e.e.a. voor haar duidelijker kan maken.Ze blijft mij maar opbellen omdat ze de tv weer heeft ontregeld. Graag tips.

4 jaar geleden
in: Ziekten
2.6K
paulus811
4 jaar geleden
Er zijn hele simpele afstandsbedieningen voor ouderen, zie de link voor een universeel (wel eerst checken of het merk tv ondersteund wordt) exemplaar met grote toetsen waarvan de kosten m.i. overzienbaar zijn. https://www.stelcomfortshop.nl/senioren-afstandsbediening/senioren-afstandsbediening-grote-toetsen
Abcde
4 jaar geleden
Er bestaan afstandsbedieningen speciaal bedoeld voor ouderen. Deze hebben maar een paar toetsen om de tv te bedienen. Zo hoeft ze minder te onthouden en is de afstandsbediening overzichtelijker.
Pieterke
4 jaar geleden
Helaaspaulus811;Ik heb e.e.a. uitgeprobeerd en de Seki is niet geschikt voor haar tv en de Doro is niet meer leverbaar. Jammer!
LeonardN
4 jaar geleden
Afplakken wat niet nodig is. ALLES van de TV-afstandsbediening afplakken behalve de aanknop.
Van de ontvanger-AB alles afplakken behalve P +/- (programma op en neer) aan/uitknop (of laat het aan staan) en volume.
LeonardN
4 jaar geleden
https://www.nieuws.social/strategie_nieuws/wp-content/uploadsnieuwssocial/2012/09/386277_399738246746999_352081060_n.jpg
Pieterke
4 jaar geleden
@LeonardN. Ik heb al dingen afgeplakt maar ze werkt niet met P + en - ,dat snapte ze al niet toen ze nog nauwelijks dementerend was. Maar bedankt voor je reactie.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Pieterke, ik heb momenteel in mijn omgeving vrijwillig met ernstige dementerende alleenwonenden te maken. (Rechtszaken zijn zo veel als mogelijk afgelast). )Alle veranderingen, zoals een nieuwe eenvoudige afstandsbediener met één knop leren bedienen, wordt niet meer opgepakt. Men herkent het apparaat niet meer, de hersenen pakken het niet meer op, het zou net zo goed een vork kunnen zijn.
Ook het steeds bellen kun je niet meer indammen en je hebt niet het recht haar telefoon zo te bewerken dat deze mevrouw (jou) niet meer kan bellen. Ik krijg de indruk dat de combinatie Tv/Pieterke bellen in haar hersens is opgeslagen. Ook dat verander je niet meer. Alles wat je nu verandert maak haar geest dubbel onrustig en de dementieziekte verergert desastreus en sneller. Zoek eens op Internet: omgaan met dementie of zoek contact met deskundigen of met de huisarts. Ook jij moet zorgen gezond te blijven.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
https://www.alzheimer-nederland.nl/dementie/wat-moet-ik-regelen/vertegenwoordiging-bij-dementie
voor contact en vragen, die beantwoord worden door deskundigen.
Bezoeken aan Alzheimer cafés e.d. voor de broodnodige afleiding is momenteel niet mogelijk, was waarschijnlijk al niet meer zinvol.
Pieterke
4 jaar geleden
@JoanDArc: Bedankt voor je reactie. Thuiszorg en huisarts zijn ook al een hele tijd op de hoogte en daar heb ik ook nu en dan contact mee. Ik heb ook een paar keer per week contact met de familie die een eindje uit de buurt wonen en nu sowieso niet komen.
De buurvrouw gaat nu in korte tijd heel erg achteruit. De familie wi tot nu toe haar niet gedwongen op laten nemen. Ze willen dat de huisarts en de thuiszorg dat regelen. Die denken dat de buurvrouw een overplaatsing naar een tehuis niet overleeft en aangezien ze zelf ook niet wil en (nog) geen gevaarlijke dingen doet, kunnen zij ook niets zeggen ze.
Maar het kan inderdaad zo niet meer door gaan. Ik neem weer contact op met de familie omdat zij nu aan zet zijn vind ik.
Pieterke
4 jaar geleden
@LeonardN: Ik heb daarstraks alles afgeplakt wat er afgeplakt kan worden, zoals op de foto in de link te zien, maar ze snapt er helemaal niets van en wordt er dood nerveus van zoals Joan D'Arc ook al beschreef.
Amadea
4 jaar geleden
Wordt het dan geen hoogste tijd dat buurvrouw in een verzorgingshuis gaat wonen?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Heeeeeeel herkenbaar... Zo vaak gebeld dat ze de TV niet aan kreeg, het geluid niet zachter kreeg etc. Ik heb toen inderdaad zo'n senioren afstandsbediening gekocht die je zelf kunt programmeren. Soms vind je ze nog wel bij een kringloop voor een euro ofzo. Maar vervolgens raakte mijn moeder de afstandsbediening kwijt...
Haar familie moet iets gaan doen, het gaat nog niet fout maar dat is een kwestie van tijd.
Pieterke
4 jaar geleden
@Amadea: Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar de thuiszorg en de huisarts zeggen tot nu toe dat ze niets kunnen doen omdat de buurvrouw (nog) geen gevaarlijke dingen doet en ze daarom niet gedwongen opgenomen kan worden. De familie wil ook dat de buurvrouw in een tehuis wordt opgenomen maar zij vinden dat de huisarts en de thuiszorg dat moeten egelen. Lekker gemakkelijk allemaal. Bovendien zijn de huisarts en de thuiszorg bang dat de buurvrouw een plaatsing in een tehuis niet overleeft. Maar als de familie nu geen stappen onderneemt ga ik zelf die huisarts bellen. Het wordt voor mij ook te zwaar.
Pieterke
4 jaar geleden
Helemaal mee eens Wayan.
Abcde
4 jaar geleden
De Doro is nog leverbaar als je snel bent bij Bol.com
https://www.bol.com/nl/p/doro-handleeasy-321-rc-universele-afstandsbediening/9200000008879294/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Allereerst complimenten voor jou!
Gelukkig heeft de buurvrouw een lieverd naast zich wonen. Echt recent in precies dezelfde situatie gezeten.
Buurvrouw naast ons, dochter woont precies in de andere punt van Nederland.
En ja, ook elke dag problemen met de tv. Niks helpt meer op een moment.
Pas toen buurvrouw in het ziekenhuis kwam met een ontsteking, mocht ze van de artsen niet meer naar huis. Dus van zelfstandig naar een gesloten afdeling in februari jl. Ik vind dat jij gerust mag zeggen dat de familie wel de verantwoordelijkheid mag nemen.
Desnoods gaat ze tijdelijk bij kinderen wonen als ze ma niet in een opvang willen.
Kinderen zijn vaak erg makkelijk.
Trouwens, hier moeten sommigen hun dementerende ouder al ophalen, omdat de bedden nodig zijn (aanleun bij ziekenhuis Sittard). Dan heb je als kind ook niks meer te beslissen. Sterkte, wat naar dat deze taak bij jou ligt en jij zo’n reactie krijgt (gaat niet, niet nu...)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Amadea, Inderdaad, gebruikmaken van je gezonde verstand zegt dat het tijd wordt voor opname in een verzorgingshuis, al was het maar om de omgeving die inspringt, vooral Pieterke, te ontlasten. Zeker in deze bijzondere omstandigheden moeten ook buren zuinig zijn op hun gezondheid.
Alleen als iemand niet meer in staat is om zelf te beslissen, kan opname plaatsvinden op basis van de huidige wet zorg en dwang. Daaronder wordt verstaan -een manier van ingrijpen die een aantasting betekent van fundamentele rechten van de mens, zoals het recht op vrijheid en het recht op eerbiediging van het privéleven-. Het toepassen van gedwongen middelen en maatregelen raakt de kern van onze rechtspositie.
Juist nu er afstand is genomen van de Wet Bopz en gedwongen opname alleen mogelijk is via een rechterlijke machtiging.
Pieterke
4 jaar geleden
Bedankt Abcde. Maar ik heb besloten alles zo te laten als het nu is @Simonsdochter: Ze heeft geen kinderen, alleen veel jongere zus en een neef maar beiden zijn nogal laks vind ik. Ik heb nu weer aan haar zus gemaild dat er nu echt actie ondernomen moet worden. Er was nl. net weer een akkefietje met de buurvrouw en ik heb het momenteel helemaal gehad met haar al weet ik dat e.e.a.(gedeeltelijk) door haar ziekte komt. (Ze is altijd moeilijk geweest).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Aangezien de arts gebonden is aan het beroepsgeheim is een aanvraag voor al of niet gedwongen opname niet mogelijk. Dat huisarts en thuiszorg geen medewerking verlenen omdat zij o.a. denken dat de persoon plaatsing in een tehuis niet zal overleven is een reden die er met de haren wordt bijgesleept om geen actie te ondernemen. De opmerking van de huisarts dat men denkt dat mevrouw de opname in een tehuis niet zal overleven is al aan de grens.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Denk aan jezelf Pieterke!!! Het is allemaal zo herkenbaar en moeilijk.. Sterkte!!
Pieterke
4 jaar geleden
@Wayan en alle anderen bedankt voor het meedenken en meeleven!
Familie gaat nu toch de huisarts nog maar een keer bellen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wellicht kan de Alzheimer telefoon je verder helpen dan wij nu kunnen, dit gaat niet meer om een oplossing voor een afstandsbediening.. De AlzheimerTelefoon biedt zeven dagen per week een luisterend oor en advies bij omgaan met dementie. De AlzheimerTelefoon is bereikbaar via het gratis telefoonnummer 0800 5088, 7 dagen per week van 9:00 tot 23:00 uur. De AlzheimerTelefoon is bedoeld voor mensen die behoefte hebben aan een luisterend oor of advies bij dementie. Ook kunt u dit telefoonnummer bellen als u uw verhaal over dementie wilt delen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Pieterke,
Oké (aanname) dan de zus. Zij moet dan idd de verantwoordelijkheid nemen. Verder is het heel menselijk dat je er soms niet meer tegen kunt.
Gelukkig kon ik het afwisselen met mijn man.
Goed dat je aangeeft dat de maat vol is voor jou! Nogmaals sterkte met de situatie en denk aan jezelf.
Liefs van mij ;-)
Pieterke
4 jaar geleden
@Wayan en @Simonsdochter: Bedankt!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het klikt keihard maar je MOET afstand nemen voor jezelf. Mijn moeder had ook een hele lieve buurvrouw. Ik kon ook niet de buurvrouw alles op laten lossen. Maar haar familie enzo moeten nu stappen ondernemen en dan vooral de huisarts. Indicatie hadden wij heel snel. Keihard, geef aan aan huisarts, familie thuishulp dat jij een weekje weg gaat en ga dan ook!!
Mijn moeder kon niet meer overweg met haar telefoon, senioren telefoon gekocht waarbij ze maar 1 toets hoefde in te drukken... 3, 4,10 keer per dag werd ik gebeld. Maakt niet uit maar dit is heel erg voor je buurvrouw, ze heeft structuur nodig waardoor onrust overzichtelijk wordt hopelijk.
Heel verhaal maar het raakt me
Pieterke
4 jaar geleden
@Wayan, bedankt voor je advies. Ik kan door omstandigheden helaas geen week weg.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Snap het, het moeilijke en ook lastige is dat jij nu een ankerpunt/reddingsboei bent voor de buurvrouw, dat is ook heel mooi!! maaaar zo vreselijk zwaar
Mijn moeder had mij niet altijd gelijk aan de telefoon omdat ik niet op kon nemen op de motor, tijdens vergaderingen etc en haar buurvrouw hielp ook graag en veel waarvoor respect maar het houdt op
Pieterke
4 jaar geleden
@Wayan: Bedankt voor je reactie,

Antwoorden (1)

Het eerste belangrijke is, dat je EEN afstandsbediening hebt waarmee je zowel de ontvanger als de TV kunt bedienen. Ik heb zelf zo'n ding van de KPN en dat werkt perfect. Via de telefoon heb ik instructies gekregen om de twee afstandsbedieningen (TV en ontvangerkastje) onder te brengen in EEN afstandsbediening van KPN. Dit moet ook mogelijk zijn met andere providers.
Buurvrouw kan zich dan in ieder geval niet meer vergissen tussen de twee afstandsbedieningen. (Leg de bediening van alleen de TV wel ver weg).
Het probleem van knopjes herkennen zal blijven bestaan. Afplakken van minder belangrijke functies met een hechtpleister (beter dan etiketplakkertjes) kan de zaak nu iets makkelijker oplossen. Maar helaas wordt dementie langzaam steeds erger en is succes dus nooit gegarandeerd. Je kunt echter niet meer doen dan je best. Succes en complimenten voor het feit, dat je zo behulpzaam bent.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Pieterke
4 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!
Pieterke
4 jaar geleden
Ik heb contact gehad met Ziggo. Zij hebben wel een universele afstandsbediening maar die werkt dan weer niet op haar kastje. Ik heb alles al afgeplakt wat afgeplakt kan worden. Ook dat begrijpt de buurvrouw niet meer. Ze wordt er doodnerveus van dus ik doe nu verder niets meer op dat gebied.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Pieterke
Je hebt verschrikkelijk je best gedaan (ik ken ook je vorige vragen). Ik denk niet dat je nog meer kunt doen. Niets moeilijker dan iemand die aan (vergevorderde) dementie lijdt. Ook de opmerkingen van @JoanDArc zijn erg belangrijk hierbij.
Pieterke
4 jaar geleden
Dank je elder161.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Meer dan meepraten met de buurvrouw en oefenen in geduld kun je niet doen.
Kun je dat niet meer, is jouw bodem bereikt, laat het dan los, anders ga je er zelf aan onderdoor, daar is niemand mee gebaat. Ook moeder Theresa had haar grenzen.