Kan je problemen krijgen als je gedurende chemokuren in de sauna gaat?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Ziekten
2.1K
tinus1969
4 jaar geleden
Chemokuur is een verzamelnaam van een groot aantal verschillende geneesmiddelen en behandelingen. Daarom is er geen goed antwoord mogelijk. Bij veel chemokuren is het niet aan de orde omdat je te beroerd bent.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Op deze plek hoeven we niet te beantwoorden wie de chemo moet ondergaan.
Maar, er zijn heel veel kuren, die ook nog meestal gecombineerd gegeven worden.
Pas als jezelf chemo ondergaat en ervaart, kun je gericht antwoorden.
In principe kun je gewoon leven (eten, drinken, sporten....), maar luister naar je lichaam en doe alles met mate.
Je lichaam kan ook heel anders gaan reageren, waardoor je misschien geen behoefte hebt aan koffie, alcohol, sauna. Misschien heb je wel behoefte aan een wandeling.
Kortom, alles kan en mag, met mate. En de eerste dagen na een behandeling heb je waarschijnlijk geeneens behoefte aan de genoegen van het leven.
Voor wie de vragen ook zijn: sterkte.......
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Allemaal bedankt!
paulus811
4 jaar geleden
Het gaat niet alleen om jou, maar ook om anderen. Chemo is vrijwel altijd een giftig middel dat je uitzweet via de poriën. Door in de sauna te gaan stel je anderen aan dat gif bloot en ik denk dat je dat niet moet willen. Dit is overigens een vraag die je aan de verpleegkundige moet stellen, want wellicht is er een periode tussen de behandelingen waarin het wel kan.

Antwoorden (1)

U mag zwemmen in een zwembad met chloor en/of de zee.
Wij raden het af om naar een sauna te gaan of in open water te zwemmen omdat u dan een verhoogde kans heeft op infecties. Daarnaast kan de behandeling een lagere bloeddruk veroorzaken waarbij er meer kans is op flauwvallen bij warmte.
Indien u toch graag naar de sauna wilt dan kunt u dit het beste met uw behandelend arts overleggen.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ top!!!! Hier heb je wat aan...
ronron1212
4 jaar geleden
dank je wel
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor antwoord en reacties.