Kan je verplicht worden op school te blijven als je ziek bent?

Een tijdje geleden was ik ziek op school. Ik had hoofdpijn, koorts, misselijkheid, veel zweten, keelpijn, hoesten, weinig stem en draaide de hele tijd weg. Kort samengevat; ik voelde mij heel slecht. Dus ik ging naar het secretariaat (hier ga je naartoe als je een probleem hebt, dus bv als je ziek bent) en vertelde dat ik ziek was en me echt niet goed voelde. Een leerkracht jat een thermometer genomen en daar uit bleek dat ik net geen 39 graden koorts had. Maar toch mocht ik niet naar huis, ik mocht zelfs niet op het ziekenbedje gaan liggen. Ik moest gewoon terug naar de les. Maar daar kon ik me echt niet concentreren, en op als de overhoringen die ik dan had ben ik ook gebuisd. Ik ben bijna nooit ziek, maar zonder overdrijven, zo slecht had ik me nog nooit gevoeld. Ik vroeg me af, of het school me kan verplichten om daar te blijven, opkam voel ik me heel slecht. Die avond ben ik wel naar een dokter gegaan, ik had griep, keelontsteking ( en migraine) en moest een week thuisblijven.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Ziekten
3.3K

Antwoorden (1)

Er lijkt geen landelijke richtlijn te bestaan voor scholen en koorts.
Voor bijv kinderopvangcentra (zoals bijv creches) hebben deze allemaal hun eigen iprotocollen opgesteld. Daar is het meestal boven 38,5 graden einde verhaal (naar huis dus met het kind). Er is ook (bijna) geen werkgever die eist dat je met 39 graden koorts je werk blijft doen.

Voor scholen geldt dit ook in alle redelijkheid. Misschien heb je de temperatuur niet goed gehoord of onthouden, boven de 38 graden is koorts. Bijna 39 graden is flink koorts.

Maar.... heb jij geen ouders of zo? Mijn kinderen zouden naar mij bellen in een geval als dit en ik zou dan hoogstpersoonlijk de school bellen om te overleggen. Probeert de school een doodziek kind op school te houden krijgen ze dan echt problemen. Belazeren mijn kinderen de kluit en houden ze mij voor de gek hebben ze OOK problemen. Maar we gaan wel overleggen.
.
Je stelt hier eigenlijk wel een goede vraag want ik heb lukraak op de websites van een paar grote middelbare scholen gekeken en nergens staat hierover iets vermeld, (waarschijnlijk willen ze geen slapende honden wakker maken, dat jullie op kunnen zoeken wat je allemaal moet hebben om naar huis te mogen), maar feitelijk klopt het niet dat een school met betrekking hiertoe hier geen beleid lijkt te hebben.
Toegevoegd op 29 februari 2020 23:14: tekst
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hey, ik weet het zeker. Het was 38,9 graden koorts. Ik neem nooit mijn gsm mee naar school omdat wij dat niet mogen op school, hierdoor kon ik mijn ouders ook niet verwittigen. Ik kan gewoon niet begrijpen dat iemand met zoveel koorts gewoon op school moet blijven. Maar die koorts was natuurlijk niet het enigste, ik draaide de hele tijd weg, en delta door mijn benen omdat ik echt te weinig kracht had.