Was de Spaanse griep ook een nieuw virus of was het een mutatie virus?

De Spaanse griep heeft ruim honderd jaar geleden een ware pandemie veroorzaakt maar welk virus veroorzaakte dit en hoeveel mensen zijn in Nederland hierdoor gestorven.

4 jaar geleden
in: Ziekten
1.8K

Antwoorden (1)

Het is een mutatievirus.
Sommige onderzoekers nemen aan dat de oorzaak van de griep een gemuteerd varkensvirus uit China was, dat misschien via Chinese spoorwegarbeiders in de VS belandde.
Een tweede theorie is dat het vogelvirus spontaan muteerde in Fort Riley, Kansas. In dit fort fokte men kippen en varkens voor eigen gebruik. Een kok zou besmet kunnen zijn geraakt met het virus, dat vanuit de kippen via de varkens dus bij de mens aankwam. Door mutatie was het virus in staat om besmetting van mens tot mens tot stand te brengen.
In totaal overleven in Nederland ongeveer 28.000 mensen de griep niet.
SimonV
4 jaar geleden
SentWierda
4 jaar geleden
De Spaanse griep was buitengewoon ernstig: in elke familie waren sterfgevallen.
Niet vergeten mag worden de griep van twee jaar geleden in Nederland: in vrijwel elke familie waren sterfgevallen. In de periode oktober 2017 - mei 2018 in totaal 900,000 grieppatiënten. Van hen belandden 16.000 in het ziekenhuis. En circa 9500 mensen stierven aan de griep.
Bron: Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde, 17 september 2018
SentWierda
4 jaar geleden
Het totale dodental van de Spaanse groep in Nederland: 59.000. Aldus Wikipedia/Spaanse griep.
SimonV
4 jaar geleden
Hoeft niet te kloppen. Volgens de NOS 30.000.
https://nos.nl/artikel/2220416-hoe-de-spaanse-griep-100-jaar-geleden-tientallen-miljoenen-levens-eiste.html
SentWierda
4 jaar geleden
@SimonV. Het klopt dat er verschillende berekeningen zijn.
Officieel zijn er 21.000 doden door de Spaanse griep. Maar de totale sterfte was 59.000 hoger dan volgens de statistiek normaal was. Dan zijn er behalve de 21.000 nog eens 38.000 mensen overleden aan de Spaanse griep (in meer of mindere mate; vaak spelen ook andere reeds aanwezige ziekten een rol), is totaal 59.000.