Wat is het verschil tussen een Tia en beroerte?

Had een discussie met iemand die van mening was dat Tia en beroerte het zelfde was

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Ziekten
6K
Pieterke
4 jaar geleden
Hier wordt e.e.a. duidelijk uitgelegd:https://www.hartstichting.nl/hart-en-vaatziekten/beroerte
LeonardN
4 jaar geleden
Dat is een kromme vraag/discussie. Net als: "Wat is het verschil tussen een mus en een vogel?" "Beroerte" is een lekenterm, waar een TIA onder valt, maar welke ook wel gelijkgesteld wordt aan een CVA.
"TIA" is een vrij specifiek afgebakend medisch begrip. Een eerlijkere vraag is dus: "Wat is het verschil tussen een TIA, RIND en een CVA?
Je kan ze in mijn ogen alle drie als beroerte aanmerken, maar ze zijn alle drie anders. Het verschil zit hem in het herstel (als dat er al is) en de snelheid ervan.
Wat je wel kan zeggen: Niet alle beroertes zijn TIA's. https://www.hartstichting.nl/hart-en-vaatziekten/beroerte
"
Wat is een beroerte? Beroerte is een verzamelnaam voor verschillende problemen met de bloedvoorziening van de hersenen. herseninfarct: een bloedpropje sluit een bloedvat in de hersenen af
hersenbloeding: een bloedvat in de hersenen barst open
TIA: er is een kortdurende afsluiting van een bloedvat in de hersenen
"

Antwoorden (2)

Een TIA (Transient Ischaemic Attack) is een tijdelijke afsluiting van een bloedvat in de hersenen. De afsluiting wordt veroorzaakt door een bloedprop. Die bloedprop lost weer op. Daarom duren de klachten vaak maar een paar minuten tot een half uur. Het is in feite een miniberoerte die geen blijvende gevolgen heeft.

Beroerte is de verzamelnaam voor zowel een herseninfarct als een hersenbloeding. Bij een herseninfarct is er een bloedvat in de hersenen afgesloten. Bij een hersenbloeding is er een bloedvat lek. Veel patiënten houden last van de gevolgen ervan. Halfzijdige verlamming, taalproblemen, moeite evenwicht te bewaren,slecht concentratievermogen zijn bijvoorbeeld blijvende effecten ervan.
Amadea
4 jaar geleden
Nee, een TIA en een beroerte zijn niet hetzelfde.
-----
Men (wij) spreekt over een beroerte i.p.v. een CVA. In een gesprek met bv een arts komt de term CVA naar voren en indien van toepassing TIA.
( De medische term voor een beroerte is Cerebro Vasculair Accident (CVA). De vrije vertaling is een ongeluk in de bloedvaten van de hersenen. )

Dit schrijft de Hartstichting:
Wat is een beroerte?
Beroerte is een verzamelnaam voor verschillende problemen met de bloedvoorziening van de hersenen.
-herseninfarct: een bloedpropje sluit een bloedvat in de hersenen af
-hersenbloeding: een bloedvat in de hersenen barst open
-TIA: er is een kortdurende afsluiting van een bloedvat in de hersenen
Bij alle 3 krijg je uitvalsverschijnselen. Bij een TIA zijn deze verschijnselen tijdelijk.
-----
Vaak is er sprake van een TIA maar niet altijd. Dat is dus afhankelijk van het resultaat na genezing/herstel. In een gesprek met de zaalarts + verplegend personeel wordt patiënt verteld hoe en wat precies.

N.B. Heel handig is het om zelf nog iemand bij het gesprek te vragen, er wordt te veel verteld om te onthouden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
https://www.radboudumc.nl/patientenzorg/aandoeningen/herseninfarct-tia/wat-is-een-herseninfarct-tia
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hoe herkent u een beroerte?
Een scheve mond, verwarde spraak en een lamme arm zijn de drie belangrijkste symptomen van een beroerte. Meestal komt een of meerdere van deze uitvalsverschijnselen voor. Zorg dat u de symptomen herkent en sla direct alarm. Bel 112! Andere symptomen bij een beroerte kunnen zijn: Krachtsverlies of verlamming van een been;
Plotseling dubbelzien of maar één helft van het gezichtsveld zien;
Ineens hevige draaiduizeligheid of evenwichtsstoornissen;
Plotseling zeer ernstige hoofdpijn zonder oorzaak (vooral bij een hersenbloeding, een herseninfarct is meestal pijnloos).
https://www.rijnstate.nl/beroerte