Is een veel te hoge waarde trombocyten bij een bloedonderzoek een grote kans dat je kanker hebt?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Ziekten
12K
Amadea
4 jaar geleden
Hoeft niet. Gezien jouw andere vragen kan het door een infectieziekte komen.

Antwoorden (1)

Elke milliliter bloed bevat normaal gezien tussen 150 000 en 360 000 bloedplaatjes. Ligt dat aantal hoger, dan spreken we van trombocytose.

Een trombocytose kan primair of secundair zijn:

bij de primaire vorm is de trombocytose te wijten aan een bloedziekte, zoals leukemie en essentiële trombocytemie. Essentiële trombocytemie (ET) is een zeldzame aandoening waarbij het beenmerg te veel bloedplaatjes aanmaakt. Het aantal bloedplaatjes ligt bij de primaire vorm meestal tussen de 360 000 en 1 000 000.
bij een secundaire trombocytose is de stijging van het aantal bloedplaatjes een reactie op een andere aandoening, zoals een bloeding, ijzertekort, infectie of ontstekingsziekte (bv. reumatoïde artritis), of het gevolg van een ingreep of inname van bepaalde geneesmiddelen. Ligt het aantal bloedplaatjes hoger dan 1 000 000, dan is de trombocytose in 80% van de gevallen secundair.
HOE VAAK KOMT HET VOOR?

De meeste mensen met trombocytose hebben de secundaire vorm.

HOE KUN JE HET HERKENNEN?

Een trombocytose wordt doorgaans bij toeval gevonden tijdens een routine bloedonderzoek. Bij de secundaire vorm primeren de klachten van de onderliggende ziekte. Soms treden er bloedingen op omdat de bloedplaatjes niet meer goed werken. In andere gevallen staan de gevolgen van klontervorming op de voorgrond, zoals flebitis (aderontsteking).

Er kunnen ook klachten optreden die typisch zijn voor essentiële trombocytemie: ernstige pijn in de voeten of vingers met rood-blauwe verkleuring. Van de mensen met primaire trombocytose heeft 40% een vergrote milt. Dit kan gepaard gaan met buikpijn, voornamelijk links in de bovenbuik.
fremar