Waarom grote stijging bloedsuiker bij ontbijt?

Ik slik om 21:00 medicatie voor diabetes. Ik slik Metformine en Gliclazide.

Bij het ontbijt neem ik dezelfde medicatie in. Ik eet daarbij 2 sneetjes bruin brood met Philedelphia ligt erop met thee zonder suiker. Onlangs dit mager ontbijt merk ik dat mijn bloedsuiker 1,5 na het ontbijt met 2-3 waardes is gestegen. (Dus van 5,5 naar 8,0)

's Avonds bij het innemen van 3 sneetjes brood blijft de bloedsuiker keurig onder de 5,8. Is het normaal dat er elke dag bij het ontbijt de bloedsuiker 3 waardes stijgt en hoe komt het?

4 jaar geleden
in: Ziekten
2.5K
Pieterke
4 jaar geleden
Dat heeft denk ik niet zozeer met het ontbijt op zich te maken. Ik heb laatst 's morgens een keer heel vroeg geprikt en daarna op de tijd dat ik normaal prik, dus voordat ik gegeten had en toen was de bloedsuiker ook iets van 2 de hoogte in gegaan (weet het niet exact meer).

Antwoorden (1)

Brood bevat zetmeel, dat door je speeksel (het enzym amylase) én in je maag (amylase en zoutzuur) wordt omgezet in glucose. Glucose wordt altijd snel in je bloed opgenomen. Een stijging van de bloedsuikerwaarde is dus niet vreemd. Door de medicijnen Metformine en Gliclazide zal de suikerwaarde weer afnemen.
ECHTER: als jij je zorgen maakt om de iets te hoge waarde moet je overleggen met je huisarts. Wellicht, dat hij/zij je wat extra laat prikken om de daling van de glucose-waarde na je ontbijt te volgen.