Heerst er al griep op dit moment of waart er een virus rond?

Beste mensen,

zijn er meer mensen, die van de ene minuut op de andere ineens misselijk werden en koorts kregen 38.8 plus een zwaar hoofd en hier en daar zere spieren? Ik vraag het omdat het griepseizoen toch nog niet begonnen is?Of misschien toch wel?

4 jaar geleden
in: Ziekten
3.2K
Pieterke
4 jaar geleden
Wel of geen griepseizoen, je kunt altijd griep krijgen.

Antwoorden (2)

Nee. Volgens het Nivel - dat de gegevens over de griep in Nederland bijhoudt - zijn er geen bijzonderheden. Er is weinig griep in Nederland. In week 35 van 2019 rapporteerden de Peilstations participerend in Nivel Zorgregistraties Eerste Lijn op de 100.000 inwoners slechts 10 mensen met een influenza-achtige ziekte. Dat is onder de epidemische grens.
Amadea
4 jaar geleden
Griep wordt veroorzaakt door het influenzavirus. Het is een seizoensgebonden epidemische ziekte, die in landen met een gematigd klimaat, zoals Nederland, in de koudere wintermaanden optreedt. In landen met een (sub)tropisch klimaat kan de griep het hele jaar optreden.
Ondanks dat de griep als epidemie in Nederland in de wintermaanden voorkomt, kan je ook in de zomermaanden besmet raken met het virus. In Nederland is altijd een klein aantal mensen ziek met de griep.
Maar er zijn meer ziektes, die ongeveer dezelfde symptomen met zich meebrengen als e griep. Denk hierbij aan verschillende verkoudheidsvirussen, of het RS-virus. Je huisarts is degene, die de diagnose kunnen stellen.