Zou een second opinie op zijn plaats zijn bij MS?

Al een paar jaar heb ik allerlei vreemde en vervelende klachten.De internisten hebben nooit wat kunnen vinden behalve een ietwat schommelende glucosegehalte.Een tijd geleden had ik weer een aanval van vaag zien en krachtvermindering in mijn benen .Zodoende kwam in bij een neuroloog terecht.Inmiddels 2 x mriscan gehad en daar zijn verschillende laesies op te zien,met activiteit en zonder activiteit.De uitslag was waarschijnlijk MS.Lumbaal punctie geeft geen bandjes aan,wel verhoogde igG (66).Omdat ik geen laesies in mijn rug heb en geen bandjes blijft diagnose waarschijnlijk MS.Wel zegt hij erbij dat het klinisch op ms lijkt.Dus nog geen zekerheid.Hij wil het nog een jaartje aankijken. Zou hier een second opinie op zijn plaats zijn?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Ziekten
2.1K
Pieterke
4 jaar geleden
Ik zou zeker een second opinion aanvragen. Al was het alleen maar voor je eigen gemoedsrust.

Antwoorden (1)

Er zijn weinig redenen om aan te nemen dat de neuroloog ernaast zou kunnen zitten.
Ik neem aan dat aandoeningen die op MS lijken uitgesloten zijn:
https://www.kinderneurologie.eu/onderwijsplein/MS.php

Maar bij zoiets belangrijks zou ik zelf wel om een second opinion vragen. “Een jaartje aankijken” bij een verkeerde diagnose zou funest kunnen zijn.
Je hebt altijd het recht om een andere deskundige om advies te vragen. Maar let op: veel zorgverzekeraars vergoeden een second opinion alleen als je behandelend arts je doorverwijst naar een collega. Informeer bij je zorgverzekeraar hoe het precies zit.
Het kan lastig zijn de neuroloog te vertellen dat je een tweede mening wilt, maar bedenk dat zo’n gesprek voor artsen heel gewoon is. Beschouw het vragen van een tweede mening daarom niet als iets negatiefs.
.
Een specialist heeft niet op elk deelterrein van zijn vak evenveel kennis en ervaring.
Uit verschillende internationale onderzoeken blijkt dat 10 tot 15 procent van alle diagnoses niet klopt.
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord,andere ziektes zijn inderdaad uitgesloten.Hij vindt het klinisch ook wel passend bij ms.Ook de plekken van de leasies,nystagmu aan mijn oog.Ook verhoogde igG is passend.
Door extreme vermoeidheid,krachtvermindering ,geheugen problemen,ataxie wil ik inderdaad geen jaar meer wachten.Ik ga hier dan ook maar over in gesprek met mijn neuroloog.
Dankjewel.