Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is de meningokokken prik verplicht?

Ik heb onlangs een uitnodiging gekregen voor deze prik. Ik ben in het jaar 2003 geboren. Ik kon nergens in het boekje lezen of de prik verplicht was of niet.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Ziekten
1.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Nee die is niet verplicht het is aan je zelf of wel of niet deelneemt aan de vaccinatie.
Meningokokkenziekte wordt veroorzaakt door een bacterie: de meningokok. Verschillende typen meningokokken kunnen meningokokkenziekte veroorzaken, een gevaarlijke infectieziekte met een ernstig ziektebeeld. In het Rijksvaccinatieprogramma wordt al sinds 2002 gevaccineerd tegen meningokokken type C. Sinds 3 jaar is er een toename van het aantal besmettingen en ziektegevallen door de meningokok type W. Daarom wordt er voortaan een vaccin gebruikt dat óók bescherming biedt tegen dit type meningokok. Dit is een al lang bestaand, veilig en effectief vaccin.
Wat is het risico van meningokokkenbacteriën?
Meningokokkenziekte kan tot hersenvliesontsteking of bloedvergiftiging leiden. Meningokokkenziekte kan behandeld worden met antibiotica. Maar vaak word je snel heel erg ziek en dan helpen medicijnen niet meer.
(Lees meer...)
4 jaar geleden
Inenten is verstandig maar niet wettelijk verplicht.
(Lees meer...)
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding