Is myxomatose overdraagbaar via mensen?

Als een mens in contact komt met een met myxomatose geïnfecteerd konijn, kan hij/zij dan de rest van zijn/haar leven de ziekte overdragen naar andere gezonde niet-ingeënte konijnen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Ziekten
7.9K

Antwoorden (1)

Nee, de mens is geen drager.
Ze wordt verspreid door dragers zoals muggen, konijnenvlooien en onderlinge besmetting via bijvoorbeeld contact, urine of andere virus-houdende lichaamsvloeistoffen.
Natuurlijk kun je de ziekte wel overbrengen via je kleding of spullen die je voor meerdere konijnen gebruikt. Maar dat is dus tijdelijk.
SimonV