Kun je de ziekte van Lyme ook door andere dieren krijgen?

Iemand beweerde stellig dat je niet alleen door ern tekenbeet ziekte van Lyme kunt krijgen maar ook door bijen wespen muggen en dazen maar is dit e echt zo eigenlijk ? Ik kan her nergens terug vinden

4 jaar geleden
in: Ziekten
4K

Antwoorden (2)

Het zou mogelijk kunnen zijn, maar daar heeft hebben wetenschappers nog geen zekerheid over.

De ziekte van Lyme wordt veroorzaakt door de bacterie Borellia burgdorferi. Lyme wordt in de meeste gevallen op een mens overgebracht door een besmette teek. Ruim 20% van de teken is besmet met de bacterie. De besmetting vindt plaats nadat een geïnfecteerde teek vierentwintig uur op het lichaam vast heeft gezeten. De ziekte begint vaak (maar lang niet altijd) met een rode huiduitslag rond de beet en griepachtige verschijnselen.

Er is tevens overdracht van de ziekte beschreven tijdens de zwangerschap van moeder op kind. In traanvocht en moedermelk zijn Borrelia-bacteriën gevonden. Seksuele overdracht of besmetting via bloedtransfusie kan niet worden uitgesloten. Hier is nog onvoldoende onderzoek naar gedaan.

Sommige wetenschappers denken dat andere bijtende insecten, zoals muggen, vlooien, bijtende vliegen en luizen ook in staat zijn Lymeborreliose over te brengen. Meer onderzoek is ook hier gewenst.
Amadea
4 jaar geleden
Onder mensen met Lyme is het inderdaad bekend dat je ook door bovenstaande steekinsecten de ziekte van Lyme van krijgen. De kans dat je besmet wordt met Lyme door een tekenbeet is echter wel groter.