Zijn er onderzoeken naar de gezondheid van joggers?

Sinds de jaren (19) 80 zijn wij massaal aan het hardlopen geslagen. Is dat wel zo gezond gebleken?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Ziekten
1.7K
Ritsuka
5 jaar geleden
Ligt er heel erg aan hoe vaak je hardloopt, hoeveel km per week, en wat je daarnaast doet aan beweging.
Zijn wel onderzoeken naar gedaan, maar je vraag is nogal breed.

Antwoorden (1)

Wekelijks twee tot drie uur joggen blijkt daadwerkelijk bij te dragen aan een betere gezondheid. Renners die meer dan vier uur per week in de hardloopschoenen staan, blijken dezelfde overlevingskans te hebben als diegenen die helemaal nooit rennen.

Wetenschappers voerden hun onderzoek uit in een tijdsbestek van twaalf jaar, en er deden ruim duizend gezonde renners en niet-renners aan mee. De onderzoekers keken onder meer naar het gebruik van pijnstillers, diabetes, verhoogd cholesterol, hoge bloeddruk en de familiegeschiedenis op het gebied van hartziekten en rookgedrag.

Daarbij kan joggen ongezond zijn als je het niet op de goede manier doet, bijvoorbeeld:

Hartstilstand
Soms overlijden hardlopers aan een hartstilstand na het beëindigen van een race. Bij het joggen wordt het hart gedwongen om heel actief te zijn: het moet in hoog tempo bloed rondpompen naar de spieren en de organen. Voor wie té snel té veel verlangt van zijn lichaam, kan dit nadelige gevolgen hebben.

Stretching
Bij het joggen maak je kleine, korte bewegingen met de spieren van je benen. Wie zijn beenspieren niet goed heeft opgewarmd en te weinig aan stretching gedaan heeft, loopt kans op een verrekking van de kuitspieren. Bij een heel korte, intense beweging kan er zelfs sprake zijn van een spierscheur.

Spijsvertering
Joggen leidt ertoe dat er een intensieve bloedtoevoer geregeld moet worden naar de spieren. Hierdoor kan de spijsvertering over minder bloed beschikken en kunnen er klachten aan maag en darmen ontstaan. Steken in de zij, oprispingen en spanning op de maag zijn typische klachten bij beginnende joggers.
SimonV