Hoe noemen we mensen die effectief niet kunnen praten?

Dus geen selectief mutisme, want die zijn hun stem niet kwijt.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Ziekten
23.9K
Amadea
5 jaar geleden
Doof geborenen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Iemand die doof geboren is kan wel praten hoor.
Amadea
5 jaar geleden
Hoe dan? Alleen klanken produceren, maar praten doen ze met gebaren.
LeonardN
5 jaar geleden
Mensen die niet kunnen praten vanwege hun doofheid, noem je doofstom. Ik weet niet of stom ook gebruikt wordt voor mensen die niet kunnen praten maar wel kunnen horen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Iemand die doof geboren is kan leren praten. https://www.doof.nl/hoorbibliotheek/onderwijs/dovenonderwijs-2/
http://www.driehoor.nl/content/2012/06/Domme-Doofstommen
ronron1212
5 jaar geleden
@Amadea gelukkig kunnen deze echt wel leren praten

Antwoorden (2)

Afasie, dat kan komen door een trauma of een stoornis
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Afasie is veel ruimer dan dat. Met afasie kan ook bedoeld worden dat je in een zin op een woord niet kan komen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Afasie is een taalstoornis, waarbij er verschillende vormen en ernst graden zijn.
Als iemand totaal niet kan spreken, noem je dat ook wel anartrie.
Dysartrie heet het als de spraak onverstaanbaar is, doordat de articulatie niet meer goed verloopt.
Al deze vormen van spraakstoornissen komen voor na hersenletsel.
Een woord daarvoor is Stom.
Dit woord heeft meerdere definities, waarvan een groot aantal zeer beledigend.
Maar twee officiële definities zijn:
1. Niet in staat om te spreken.
2. Niet kunnen spreken.
Mensen, die doof zijn en daarbij niet kunnen spreken (met spraak) noemt met doofstom.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ enige goede antwoord. Indien je stom bent, heeft dat meestal te maken met een heel laag iq.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ ergens staat in een bron een aardige verklaring. Je kunt een domme doofstomme zijn, maar geen stomme doofdomme. Dus: heeft de combinatie doofstom niets met iemands IQ te maken.
Helen Keller was niet alleen doofstom maar ook nog blind en zeer intelligent.