Schizofrenie komt in de familie voor, heb ik het ook?

Mijn broer had schizofrenie. Ik heb al vanaf mijn jeugd rare gedachtes. s'Nachts net een cassette bandje wat af gespeeld word met vreemde woorden die totaal niet op mij van toepassing zijn. Ik heb drie psychoses gehad en hallucinaties. Toch blijf ik vaak rustig en aanspreekbaar. Toch voel ik dat er iets niet klopt. Ik slaap soms veel, heb veel of juist geen trek. Heb wel eens gezegd dat ik high kan zijn zonder drugs. Dan is er net of de geest ruimer word en er geen grenzen aan denken en gevoel is

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Ziekten
1.2K

Antwoorden (2)

Wij kunnen hier niet zeggen of je het hebt of niet, maar als het in je fsmilie voorkomt is het wel handig om naar de huisarts te gaan.
Meld dat het in je familie zit, dat je je zorgen maakt, en waar je last van hebt (zoals hier geschreven).
Je huisarts kan je doorverwijzen naar een psycholoog die samen met jou naar je klachten gaat kijken en je verder helpt.
5 jaar geleden
De symptomen van schizofrenie worden meestal voor het eerst zichtbaar bij jongvolwassenen (tussen het 15e en 30e levensjaar).
Een belangrijk kenmerk is dat er tijdens het verloop van de ziekte minimaal eenmaal een psychotische episode is opgetreden. Doorgaans komen deze episoden vaker voor. Ze gaan gepaard met een afwijkende beleving van de werkelijkheid (een afwijkende cognitie), resulterend in onlogische gedachtepatronen, wanen, hallucinaties en in wisselende mate emotionele, denk- en gedragsstoornissen. Vaak vermindert ook het vermogen om iets te leren (cognitief verval).
Op het eerste gezicht zou je kunnen zeggen dat je ook schizofrenie hebt. Maar dat wil niet zeggen dat dit echt zo is: alleen een psychiater zal dit na een uitvoerige anamnese kunnen vaststellen.
SimonV