kondigt een hersenbloeding zich vooraf aan of is die er ineens?

als die zich aankondigt, wat zijn dan de symptomen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Ziekten
6.9K
Amadea
5 jaar geleden
Het kán worden aangekondigd door een TIA. Maar je weet daarbij nooit of het eenmalig is of een voorbode, en wanneer het dan zal gaan gebeuren.

Het beste antwoord

Een hersenbloeding komt helaas ineens, zonder voorverschijnselen.
De oorzaak is bijna altijd een barst in een aneurysma. Een aneurysma is een zwakke plek in een bloedvat. Die zwakke plek kan langzaam uitgroeien tot een ballonnetje. Als het aneurysma scheurt ontstaat er een bloeding.
Bij uitvalsverschijnselen kunnen daarna een scheve mond, verwarde spraak of een lamme arm zijn.
Bij een hersenbloeding gaat het meestal om patiënten ouder dan 65 jaar met in de voorgeschiedenis hoge bloeddruk, suikerziekte, aanwijzingen voor “aderverkalking” of een combinatie hiervan.
SimonV
5 jaar geleden
SentWierda
5 jaar geleden
Ik zou terughoudend zijn met het opvoeren van Wikipedia ais bron.
De beste bron m.b.t. de vraag is: www.hersenstichting.nl
Daar is alles te vinden over: hersenbloeding, herseninfarct, beroerte, TIA.
SimonV
5 jaar geleden
Daarom heb ik ook meerdere bronnen geraadpleegd.

Andere antwoorden (1)

Een hersenbloeding kondigt zich niet van van tevoren aan in de zin dat er symptomen zijn waaruit je kunt afleiden dat je binnenkort een hersenbloeding gaat krijgen. Een hersenbleoding ontstaat doordat er een adertje in de hersenen knapt. Tot het moment dat dat gebeurt, zijn er geen symptomen merkbaar. Wel zijn er duidelijke symptomen dat je een hersenbloeding hebt (gehad). De klachten ontstaan plotseling en kunnen, onder andere, het volgende zijn:
- ernstige hoofdpijn
- hevige duizelingen
- dubbelzien of blindheid van één oog
- onduidelijk spreken of niet meer uit de woorden komen
- een scheef hangende mond
- verlamming van één helft van het lichaam
- spasmen van één helft van het lichaam
- bewusteloosheid (coma).
Wanneer verschijnselen als verlamming zich aan de rechterzijde van je lichaam bevinden, is er sprake van een bloeding in de linker hersenhelft. Dit geldt andersom hetzelfde.