Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe groot is de kans dat ik mijn zoontje heb besmet met herpes in deze situatie?

Mijn zoontje is bijna 2. Hij was ziek van de week en had in de ochtend overgegeven. Ik ben vanuit bed naar hem toe gegaan om hem te troosten inclusief een aantal kusjes gegeven op zijn hoofd, wang en neus. Direct daarna merkte ik bij mezelf de verdikking op, een koortslip blaasje! Weliswaar in tact maar ik ben nu echt doodnerveus. Ik wil hem er niet mee besmetten en ben anders altijd juist zo voorzichtig hiermee. Ik weet dat ik er nu niets meer aan kan doen, maar hoe groot is de kans op besmetting als het blaasje nog dicht is?!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Ziekten
2.1K
TurfGraver
5 jaar geleden
Jonger dan 4 (6) maand kan gevaarlijk zijn. Bij een kind van 2 zou ik mij niet zoveel zorgen maken.
https://www.zozwanger.nl/koortslip-bij-een-baby-gevaarlijk/

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Die kans is er niet.

Als jij voordat je zwanger was of tijdens je zwangerschap ook al eens een koortslip hebt gehad is dat gunstig voor jouw kind, want dat heeft dan tijdens zijn groei al antistoffen tegen herpes meegekregen. Dan hoef je er dus helemaal geen angst voor te hebben.

Was het voor jou nu de eerste keer dat je een koortslip kreeg, dan kan die alleen gevaarlijk zijn voor baby's tot drie maanden oud. Want die hebben nog geen optimaal ontwikkeld afweersysteem.

Maar je bent alleen besmettelijk in de tijd dat er vocht uit het blaasje komt. Dus met het dichte blaasje kun jij onmogelijk je zoontje hebben besmet.
(Lees meer...)
Amadea
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding