teek in navel ,en de teek is niet goed verwijderd . Wat moet ik doen?

hi
gisteren was ik in het bos en controleerde ik mezelf s' avonds op tekenbeten.
Ik zag dat er een teek diep in mijn navel zat . . Het heeft heel lang geduurd voor ik de teek zelf heb kunnen verwijderen want de teek zat echt heel goed vast . Ik merkte erna op dat ik het kopje eruit had maar dat er nog altijd 2 pootjes inzaten . Ik krijg de pootjes niet weg en nu vraag ik mij af of het kwaad kan dat er nog een pootje inzit ...

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Ziekten
10.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" of het kwaad kan dat er nog een pootje inzit .."
Pootje? Dat zal een deel van de kaak zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zou wel contact opnemen met je huisarts i.v.m. Lyme. Omdat de teek in je navel gezeten heeft kan het zijn dat je de "rode ring" die verschijnen kan bij lyme besmetting niet gaat zien.
Wellicht is een test op lyme een goed idee. Die test kan minimaal 8 weken na de tekenbeet gedaan worden omdat het lichaam dan genoeg antistoffen heeft aangemaakt. Denk erom dat dit een serieuze zaak is. Lyme kan dodelijk zijn.
fremar
6 jaar geleden
Maar als de kop van de teek blijft zitten, dan kunnen zich daarin nog de speekselklieren bevinden, met mogelijk ziekteverwekkers. Er is dan dus nog steeds een potentieel risico op besmetting! Probeer het kopstuk daarom alsnog te verwijderen en als het niet lukt, raadpleeg dan een arts.
Cryofiel
6 jaar geleden
Vraag je arts of een preventieve behandeling met bijvoorbeeld doxicycline (spelling) raadzaam is.

Antwoorden (1)

Advies: maak afspraak met huisarts. Deze kan beter alle resten teek verwijderen en beoordelen wat er nog moet gebeuren, zoals een test. Kijk uit met ziekte van Lyme!

Wat als de teek niet goed is verwijderd? ...Als de hele kop van de teek blijft zitten, blijft er een risico op overdracht van Borrelia bacteriën aanwezig. Probeer de kop alsnog te verwijderen en raadpleeg een arts wanneer dit niet lukt. Als alleen de steeksnuit of delen ervan achter blijven is het risico beperkter en ontstaat over het algemeen hooguit wat irritatie op de huid. Verwijder deze delen als een splinter, met pincet of naald.

Vastleggen gegevens ... Noteer altijd de datum van verwijderen, de plaats op het lichaam en een schatting van de tijd dat de teek op het lichaam aanwezig is geweest. Daarnaast is het bij mensen zeer belangrijk de plaats van de beet te controleren op het verschijnen van een erythema migrans (rode kring). Mochten er symptomen of klachten ontstaan, is het belangrijk om contact op te nemen met je arts dat er sprake is geweest van een tekenbeet.