wat kan je verwachten bij nierfalen?

mijn schoonmoeder is 89 en haar nieren werken nog ong 7% ze houd heel veel vocht vast .de arts zeg dat het een kwestie van weken zijn .heeft iemand hier ervaring mee waar moeten we rekening mee houden .

6 jaar geleden
in: Ziekten
Ivana
6 jaar geleden
Bij nierfalen treed vergiftiging van het lichaam op, dus ook van de hersenen
Ze wordt dus verward en dat fluctueert.
Sterkte..

Antwoorden (1)

Uw arts onderzoekt eerst wat de oorzaak van de vochtophoping is. Dat is nodig om te bepalen wat de juiste behandeling is. Vaak zijn er meerdere oorzaken tegelijk.

Behandeling van vochtophoping:
De behandeling hangt samen met de oorzaak, en ook met het stadium van de nierschade.

De behandeling kan bestaan uit:
minder zout eten
medicijnen tegen hoge bloeddruk
plastabletten
meer bewegen
minder drinken
dialyse
Minder zout eten

Bij nierschade blijft er te veel natrium in het lichaam achter. Deze stof zit in keukenzout en krijgt u dus binnen via de voeding. Natrium trekt water aan. Dat kan een rol spelen bij vochtophoping. U kunt er zelf voor zorgen dat u minder natrium binnenkrijgt, door minder zout te eten.

Medicijnen tegen hoge bloeddruk
Het is mogelijk dat u door de nierschade eiwit verliest via de urine. Door het eiwitverlies kan vochtophoping ontstaan. Eiwitverlies wordt behandeld met RAAS-remmers. Dit zijn medicijnen die ook helpen tegen hoge bloeddruk.

Plastabletten
Plastabletten (diuretica) zorgen ervoor dat u meer natrium gaat uitplassen. Het vocht gaat dan mee bij het plassen. Zo verliest het lichaam meer vocht.

Minder drinken
Veel mensen met nierfalen plassen (bijna) niet meer. Daarom krijgen zij vaak een vochtbeperking. Ze mogen minder drinken. Op die manier komt er niet te veel vocht in het lichaam.

Sommige mensen hebben nog geen nierfalen, maar krijgen toch een vochtbeperking. Dit geldt onder meer voor mensen met hartfalen.

Uw diëtist berekent hoeveel u per dag mag drinken. Bespreek altijd met uw arts en diëtist wat uw vochtbeperking is.

Dialyse
Bij nierfalen ontstaat al snel vochtophoping. Dat komt omdat mensen met nierfalen bijna niet meer of helemaal niet meer plassen. Er blijft dan veel water in het lichaam achter.

Dialyse is een van de mogelijke behandelingen bij nierfalen. Tijdens dialyse kan ook overtollig vocht worden verwijderd. Hier zit wel een grens aan. Als er te veel vocht wordt verwijderd, daalt de bloeddruk te veel. U kunt dan klachten krijgen, zoals flauwvallen. Soms zijn meerdere behandelingen nodig om al het overtollig vocht te verwijderen. Misschien moet u daarna langer of vaker gaan dialyseren om nieuwe vochtophoping te voorkomen. Ook mag u waarschijnlijk minder drinken. U krijgt dan een vochtbeperking.

Bij erg veel overtollig vocht is het ook mogelijk om het vocht te verwijderen voordat de dialyse begint. Dit heet geïsoleerde ultrafiltratie (GUF). Hierdoor kan de behandeling in totaal wel langer duren.