Is vuil op je lichaam gevaarlijk?

Was in een land in Europa waar kinderen op straat bedelen door toedoen van keuzes ouders, van generatie naar generaties. Kinderen hebben vuil op zich en lopen soms zonder schoenen. Ook een manier om aan geld te komen om empathie te krijgen. Op die momenten wil ik graag zo'n kind verzorgen, maar is niet mijn wettelijke kind. Dan in hoeverre is vuil schadelijk voor zo'n kind, direct als indirect? Is het lichaam immuun voor sommige vuiligheid? En ongeacht je leeftijd?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Ziekten
1.6K
TurfGraver
6 jaar geleden
Er is een reden waarom hygiëne belangrijk is. Maar ons lichaam kan gelukkig ook wel tegen een stootje. Daarnaast heb je vuil en vuil....
Ritsuka
6 jaar geleden
Zolang je geen wondjes hebt kan het niet veel kwaad
TurfGraver
6 jaar geleden
Toch is er "vuil" (bestrijdingsmiddelen, zuren om maar wat te noemen) welk ik niet op mijn onbeschadigd huis zou willen hebben...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een kind zonder wondjes..? Zichtbaar vuil is vaak niet schadelijk, meestal is de voeding echter ook slecht, de slaapplek vuil en met ongedierte dat wel schadelijk is, enzovoorts.

Antwoorden (1)

Nee, vuil op je lichaam is niet gevaarlijk.
Het is zelfs gezond. Het is niet voor niets dat er soms modderbaden worden genomen.
Je huid zit normaliter stampvol met bacteriën. Als je geen huidaandoening hebt betekent dat dat je dus een gezonde huidflora hebt. Die flora varieert overigens van plaats tot plaats op je lichaam.
Die flora zorgt dat er zich niet zomaar slechte bacteriën kunnen vestigen. En die kunnen zelfs door die flora worden bestreden.
Maar vreemde bacteriën kunnen ook juist weer een gunstige invloed hebben op de variatie in de flora.
Wat slecht is voor je huid is wassen met zeep. Het natuurlijke vetlaagje haal je er af, waardoor je huid uitdroogt en (onzichtbaar) gaat schilferen. Door zo'n beschadigde huid kunnen juist schadelijke stoffen en bacteriën binnendringen.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Modder is niet vuil.
Neem dat modderbad in een open riool en met een beetje pech kost het je een been.