Hoe werkt (zelf)besmetting bij een koortslip?

Door een periode van stress komt er voortdurend een koortslip opzetten. Momenteel 3 weken per maand, dus ik baal. Als je een koortslip hebt, ben je zeer besmettelijk weet ik. Niet alleen naar anderen, maar ook naar jezelf. Daarom moet je altijd je handen wassen nadat je de koortslip aanraakt. Nu heb ik daar een paar vragen over.

Dit wassen, moet dat altijd met zeep of is (warm) water voldoende?
Zo nee, is het dan niet link om te douchen? (omdat water het virus mee naar beneden neemt)
Stel je zit per ongeluk toch aan je oog, dan besmet je je oog. Is dit een permanente besmetting op die plek?

6 jaar geleden
in: Ziekten
8.4K

Antwoorden (1)

Er bestaan helaas geen behandelingen die het herpesvirus kunnen doden en daarmee de aandoening kunnen genezen. Het virus wordt verspreid via huidcontact of via de slijmvliezen. Het wordt niet overgedragen door bloed, sperma of andere lichaamsvochten. Besmetting vindt plaats door contact met het vocht uit de blaasjes. In dit vocht zit namelijk het virus.

Maar vrijwel direct nadat het virus levende lichaamscellen heeft verlaten, sterft het. Het is daarom niet mogelijk door bijvoorbeeld via het drinken uit een kopje of een glas van een besmet persoon een infectie op te lopen. En je kunt zonder angst voor besmetting gaan douchen, zwemmen, en gemeenschappelijke toiletten gebruiken.

Om de kans op zelfbesmetting te voorkomen zijn de volgende adviezen belangrijk:
- Vermijd elke contact met de herpesplekken: kom dus nooit met vingers aan aangetaste plekken, ook niet bij het aanbrengen of verwijderen van cosmetica en gebruik geen lipstick. Vermijd ook contact tussen washandje of handdoek en de herpes.
- Gebruik een wattenstaafje bij het aanbrengen van een crème/zalf over de herpesinfectie.
- Was na contact met herpes onmiddellijk je handen met desinfecterende zeep (bijvoorbeeld Dettol) en water. Droog ze daarna af met een schone handdoek.
Amadea
6 jaar geleden
wilkers
6 jaar geleden
Dit is vrij nuttige informatie, maar niet zo zeer waar ik naar vroeg. Allereerst snap ik niet waarom er wel uit dezelfde glazen gedronken kan worden, maar washandjes, handdoeken en tandenborstels wel een probleem is. - Als ik het virus aan mijn vinger heb en in mijn ogen wrijf dan is dit besmettelijk. Is dit dan een permanente besmetting die óók regelmatig terug komt?
- Is warm water voldoende, of moet je echt met (speciale) zeep wassen als je het virus aanraakt? De vraag of water het virus kan vervoeren tijdens het douchen is in principe beantwoord zo.