Waarom hebben mensen met een schisis vaak gehoorproblemen?

Ik heb vaak gelezen dat mensen met een schisis vaak gehoorproblemen hebben. Een schisis is een gespleten lip en/of gehemelte. Maar ik kan eerlijk gezegd niet begrijpen wat het verband is met het gehoor. Is er misschien iemand die dat weet?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Ziekten
1.2K

Antwoorden (1)

Kinderen met schisis hebben vaker gehoorproblemen en oorontstekingen. Dit komt doordat de beluchtingsbuis (de buis van Eustachius), die van de neuskeelholte naar het middenoor loopt, nog niet goed werkt. Dat heeft te maken met de spieren van het zachte gehemelte die nog niet goed functioneren. In het middenoor ontwikkelt zich dan een vochtophoping. Dat vocht bestaat uit dun of soms ook taai slijm. Daardoor hoort het kind minder. Ook kan zich gemakkelijker een oorontsteking ontwikkelen.